blog | werkgroep caraïbische letteren

Carry-Ann Tjong-Ayong – The Third Man

Ik zie mijzelf in een flanellen nachtjaponnetje met koude voetjes op het bed zitten. Het is vlak na de Tweede Wereldoorlog en Pappy vertelt van die film, die hij pas heeft gezien. Zo indrukwekkend. Zo spannend.

Wij vier kindertjes luisteren ademloos toe. Hij weet ons altijd deelgenoot te maken, van de films die hij ziet, de boeken die hij leest, de concerten die hij bezoekt. Na zijn werk brengt hij ons naar bed en vertelt.

Zijn knappe jongensachtige hoofd vol enthousiasme aan het voeteneind van onze bedjes. Soms zingt hij voor ons.

Nu zet hij de 78-toerenplaat op van Anton Karas die op de citer het onweerstaanbare Harry Lime-motief speelt dat door je aderen resoneert. We zien de schaduw van Harry Lime op de kamermuur en rillen verrukt. We waren toen nog te klein om naar de bioscoop te gaan.

Jaren later kijk ik nog steeds gefascineerd naar de zwart-witfilm die zo magistraal de sfeer van het na-oorlogse Wenen weergeeft. De onvergetelijke rollen van Joseph Cotten, Orson Welles en Valli, en mijn vader die met zijn mysterieuze stem het verhaal voor ons te voorschijn tovert. The Third Man.

cat 24/5/11

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter