blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Na de komma: Hindostanen en de erfenis van het kolonialisme

door Carlo Jadnanansing

Enkele maanden geleden presenteerde Shantie Singh haar boek: Na de komma. De naam van het werk is ontleend aan een uitspraak die de toenmalige Nederlandse premier Rutte in 2022 aanbood voor het slavernijverleden. Hij zei daarbij: “We delen niet alleen het verleden, maar ook de toekomst. Dus vandaag zetten wij een komma, geen punt.”

Na de afschaffing van de slavernij werd inderdaad geen punt gezet achter het koloniale systeem, maar begon een nieuwe periode: het ronselen van contractarbeiders uit het toenmalige Brits-Indië. Op 5 juni 1873 kwamen de eerste hindostanen aan in Suriname [dit is onjuist – dat gebeurde al vijf jaar eerder – red. CU]. Dit eindigde in 1916. De auteur prefereert de term “kantraki” boven contractarbeider.

Shantie Singh is schrijfster, theatermaakster, columnist, en een creatieve bestuurskundige. Zij is ook bekend als ‘glambtenaar’ (ambtenaar met glamour). De rode draad in haar werk is de kracht van verhalen, verbeelding en de impact van woorden. Zij houdt ervan om onzichtbare verhalen zichtbaar te maken en heeft een zwak voor de ‘underdog en de stille heldinnen’.

Singh debuteerde in 2014 met Vervoering, een familiekroniek over vier generaties hindostanen. Na de komma is haar derde boek dat zij aanduidt als essay. Het gaat dan wel om een lijvig essay met de omvang van een roman.

Manai Ka Boli

Een belangrijk concept dat aan de orde komt is dat van Manai Ka Boli (MKB) dat in verband gebracht wordt met suïcide. MKB betekent dat je rekening moet houden met wat de mensen over jou zullen zeggen. Singh beschrijft een geval van een jonge vrouw die misbruikt was door een familielid en toen zij dat vertelde aan haar naaste familie, kreeg zij in drie zinnen haar vonnis te horen:

Je zult er wel naar gemaakt hebben.
Het is je eigen schuld.
Manai Ka Boli.

Met een stuk touw maakte zij een einde aan alles.

Volgens onderzoekers kan MKB niet los gezien worden van de begrippen ijjat (eer) en sharam (schaamte). De auteur geeft duidelijk blijk van haar feministische instelling door op te komen voor de rechten van de (hindostaanse) vrouw. Zij geeft aan dat zij opgevoed is met het motto: “Je diploma is jouw eerste man.”

Glambtenaar: Shantie Singh als cheerleader van de Amsterdam Admirals.

Didi-log (zusterschap)

Vanwege een tekort aan leden van het vrouwelijk geslacht was het toegestaan een relatie te hebben met meer dan één man. Velen zullen hierover verbaasd staan, maar de historische juistheid kan geverifieerd worden. Wat de positie van de vrouwen verder versterkte was dat zij zelfstandig naast de mannen veldarbeid mochten verrichten.

Na 1916 (toen de immigratie werd stopgezet) werd de positie van vrouwen en meisjes weer ingeperkt. Vele zaken die de vrijheid van de vrouwen beperkten werden weer van stal gehaald. Alles was weer gericht op gezinsvorming en het begrip ijjat dook weer op.

Slot

Shantie Singh, Na de komma. Hindostanen en de erfenis van het kolonialisme. Amsterdam: De Geus, 2024, 284 blz. ISBN: 9789044549157. 

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter