blog | werkgroep caraïbische letteren

Garant looft Studieboekprijs uit

Uitgever Huug Van Gompel: Studenten willen vooral studieboeken

“Uit de vele gesprekken die wij voeren met studenten op universiteiten en hogescholen, wordt duidelijk dat zij vooral een rechttoe rechtaan studieboek willen”, aldus Huug Van Gompel, algemeen directeur van Garant-Uitgevers, met vestigingen in Antwerpen en Apeldoorn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Dat blijkt ook uit onderzoek en enquêtes, nationaal en internationaal. Wie de slaagcijfers erbij neemt, begrijpt snel hun verzuchting. Een studieboek moet de basisleerstof bevatten waarover ze straks worden ondervraagd. Het hoger onderwijs is dan ook gebaat bij studieboeken.” Om de ontwikkeling van dergelijke boeken aan te moedigen stelt Garant de Studieboekprijs in.
Het zijn boeiende tijden voor het boekenvak, zeker ook voor wetenschappelijke uitgevers zoals wij. We volgen de ontwikkelingen op de voet. Digitale leeromgevingen, internetinformatie, social media, open access, powerpoints enz. hebben hun eigen plaats, maar bieden niet per definitie een meerwaarde. De basis van kennisoverdracht aan studenten blijft een goed opgebouwd boek met weloverwogen, georganiseerde inhoud. Dat geeft overzicht en dosering van wat bestudeerd moet worden. Bovendien, een scherm raadpleeg je, een boek lees je.
Hoogleraren en docenten zijn steeds meer bezig, onder meer vanwege scores voor hun academische carrière, met wetenschappelijk werk, zodat hun onderwijszorg op de achtergrond dreigt te geraken. Natuurlijk kan niemand een bezwaar hebben tegen wetenschappelijk onderzoek. Maar een verstoorde balans is geen goede ontwikkeling. En een hoog-leraar is nog altijd ook een leraar, een hoge zelfs.”

De voordelen van een boek zijn talrijk:
Niemand leest graag langere teksten op een scherm.
Teksten digitaal aanbieden om zogenaamd kosten te besparen, werkt niet of nauwelijks. De schrijftijd van de auteur is even lang, de kostprijs voor redactie en opmaak door de uitgever verandert niet, alleen worden drukkosten uitgespaard. Zogezegd, want de student print de tekst toch en meestal niet met het meest economische gebruik van papier.
Een studieboek dwingt de auteur zorgvuldig na te denken over de inhoud en de opbouw ervan.
En die inhoud is afgemeten. Dit vermijdt dure, vaak buitenlandse boeken, waaruit maar enkele hoofdstukken worden ‘gezien’ en waarnaast vaak nog aanvullende syllabi worden gemaakt. De kosten voor studieboeken blijven voor de student beperkt. Er is immers geen overtolligheid.
Het is veel gemakkelijker om op papier aantekeningen te maken, te onderstrepen, leerstof te verwerken.
Docenten en studenten hebben een wederzijds houvast, de zekerheid dat de leerstof volledig, coherent en correct wordt aangeboden. Powerpoints, readers met artikelen bieden die garantie niet.
Omdat de student de tekst ook zelf kan lezen, heeft de docent in zijn colleges meer ruimte voor duiding, vragen, discussie, verdieping,…
Er is trouwens al heel wat onderzoek dat aantoont dat informatie vanuit papier beter blijft ‘hangen’ dan vanuit een scherm. Het moet niemand verbazen dat docenten met een goed studieboek beter scoren in studentenevaluaties. Het zijn vaak ook de vaardigste lesgevers.
Hoogleraren en docenten moeten dus weer aan het cursusboek, het collegedictaat, of hoe je het ook noemen wil, kortom aan het studieboek. Geheel ten onrechte wordt in de academische wereld te weinig waardering opgebracht voor studieboeken. Ze zijn een essentieel onderdeel ook in het hoger onderwijs. Dat sluit andere leermiddelen uiteraard niet uit, maar studenten hebben recht op duidelijkheid: dit is de leerstof die ik minimaal moet kennen en ze wordt aangeboden op de voor mij gemakkelijkst te bestuderen wijze.
Met deze Studieboekprijs willen wij de aandacht vestigen op het belang van het studieboek in het hoger onderwijs. Tegelijk willen we de ontwikkeling van nieuwe studieboeken stimuleren. En dat valt in 2015 mooi samen met het 25jarig bestaan van Garant-Uitgevers. De winnaar ontvangt, naast het gebruikelijke auteurshonorarium, dan ook 2015 euro.
Literatuur:
Abutaleb, Y., Students don’t seem to want to buy e-textbooks. USA Today, 13 augustus 2012.
Ark, L. van der, Hoogleraar datajournalistiek: ‘Alleen papieren boeken in de collegezaal’. NRC-Handelsblad, 18 februari 2014.
Bos, N. & Kruiderink, N., Hoe gebruiken studenten ict (in het onderwijs)? Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, 21 juni 2012 (website UvA).
Broussard, M., Why e-books are banned in my digital journalism class. New Republic.com, 22 januari 2014.
Busschere, B. de, Letters maken meer indruk op papier dan op scherm. De Morgen, 10 september 2014.
Reglement Studieboekprijs 2015: klik hier
Contact: Huug Van Gompel
(algemeen directeur)
Garant-Uitgevers
Kantoor: +32 (0) 3 2312900
huug.vangompel@garant.be
huug.vangompel@garant-uitgevers.nl

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter