blog | werkgroep caraïbische letteren

Benefietconcert Surinaams Conservatorium met Tania Kross

door Ruth Nortan

Paramaribo – Wie zaterdag niet in de kathedraal aanwezig was, heeft een magnifieke uitvoering van het Surinaamse volkslied in haar oorspronkelijke uitvoering gemist. Het benefietconcert afgelopen vrijdag, ten bate van het Conservatorium met als bijzondere gast mezzosopraan Tania Kross, kon op geen betere wijze geopend worden.

Het werd opgeluisterd met prachtige muziek van de kinderen van de Kathedrale koorschool onder leiding van Albert Arens, studenten van het Conservatorium en de hoofdgast Tania Kross die met haar speelse blikken en uitdagende performance het publiek door verschillende emoties gidste.

“Het ving aan om klokslag half acht, geheel zoals we dat gepland hadden,” vertelde Kathleen Bijlhout heel tevreden na afloop van het concert. Het concert, dat een samenspel was van de studenten en de in vergelijking met hen doorgewinterde mezzosopraan Tania Kross, is de trots van Conservatoriumoprichter dr. Ramon Williams.

Het programma dat gepresenteerd werd door Odette de Miranda bestond uit vier delen. Het eerste deel opende de operazangeres met zeven Spaanstalige nummers van Manuel de Falla. Daarna traden de kinderen op van de Kathedrale koorschool. Evenals het publiek was ook Odette de Miranda onder de indruk van hun zingen dat zo schoon klonk als engelengezang. Opmerkelijk mooi was de bijdrage van Arturo den Hartog. Hij zong een duet met Tania Kross om bij weg te dromen. Bij de introductie van de Kathedrale koorschool was het diezelfde Den Hartog die de harten van vele toehoorders gevangen hield. Met de zeer gevoelige vertolking van Panis Angelicus van Cesar Franck in een duet van Tania Kross liet den Hartog menigeen wegdromen.

De Conservatoriumstudenten lieten zich ook niet onbetuigd. O mio babbibo Caro van Giacomo Puccini werd op voortreffelijk wijze vertolkt door studente Louise. Better, een eigen compositie van de tweeling Jeangu en Xillan Macrooy in een geheel andere stijl, was een aangename variatie op het programma. Bohemian Rhapsody van Freddy Mercury was een absolute topper. Tot slot van de avond zong Kross een viertal nummers en besloot met een liefdeslied Bess, you are my woman now met bloedverwant pater Esteban Kross met wie zij eerder op de avond ook een duet ten gehore bracht.

Kross pleit voor herintroductie van muziek in het basisonderwijs. “Kinderen worden daar beter van, dus waarom zou je het niet doen. Ze kunnen er beter door gaan leren, vanwege het begrip van de complexiteit die ze meekrijgen in de muziek. De hersenen worden door het beoefenen van muziek geprikkeld om beter te functioneren. Dus waarom niet.”
“Ik ben tevreden over hun presentatie van vanavond”, aldus Kross. De muziekstukken werden door Albert Arens en Jan Paul Grijpink op de piano begeleid. Laatstgenoemde begeleidde alle stukken van Kross en Dr. Williams zei op grappende wijze dat hij ook Grijpink probeert te ‘strikken’ om docent te worden aan het Surinaams Conservatorium. Namens een ieder bood Williams Kross een prachtige rode roos aan als blijk van waardering en in hout gegraveerd het symbool van het Surinaams Conservatorium de Heliconiabloem (Palulu).

Ter ondersteuning van het Conservatorium werden op deze avond rode rozen verkocht, die grif werden gekocht door het publiek. De opbrengsten van deze succesvolle avond zijn voor het Conservatorium, dat nu al haar goede kanten laat zien. De talenten die Suriname rijk is, worden op dit instituut gecultiveerd.

[naar de Ware Tijd, 23/01/2012; geheel herschreven]

F

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter