blog | werkgroep caraïbische letteren
1
 

Zo lost men auteursrechtelijke zaken op in Suriname

Naks Kaseko Loco bij Pauw & Witteman

Dat het slecht gesteld is in Suriname met de naleving van auteursrechten is hier eerder aan de orde gesteld, maar dat zaken zo uit de hand kunnen lopen had niemand verwacht. Prim Ramlal, voorzitter van de Stichting Auteursrechten Suriname (Sasur), is bij gelegenheid van een bemiddelingshoorzitting van de Commissie van Toezicht Auteursrechten (CvT) afgetakeld door een niet met name genoemde directeur van een prominente organisatie van muziekshows.

Onderwerp van de bemiddeling was een kort-geding vonnis uit 2009 waaraan ondanks meerdere toezeggingen door de organisator nog steeds geen uitvoering is gegeven. Op gegeven moment is deze van tafel opgestaan, om de tafel gelopen en heeft op Ramlal ingeslagen op oog, hoofd, nek en schouders. Ramlal zat ingeklemd tussen anderen aan tafel en kon zich niet verweren, hooguit afweren. Henry Seedorf, voorzitter van de CvT, hoofdinspacteur van politie (maar uiteraard niet als zodanig aanwezig), heeft met nog een andere aanwezige politie-inspecteur Ramlal moeten ontzetten. De onverlaat is gearresteerd en Ramlal heeft officieel aangifte gedaan. Tot zover het feitelijk verslag.

Piraterij op muziekauteursrechten
“Men moet het zakelijk houden en niet persoonlijk maken”, zegt Ramlal, “dit gebeurt overal als je piraterij gaat bestrijden, dan krijg je te maken met agressie en bedreiging, want het zijn belangen die geraakt worden. Mensen hebben hun toekomst afgestemd op het halen van voordeel uit illegale praktijken.” Hij vervolgt: “Het roept wel vraagtekens op. We zullen met onze leden hierover gaan vergaderen met betrekking tot onze veiligheid. We zullen nu wel voorzichtiger zijn en de nodige hulp gaan zoeken, maar in eerste instantie moet de overheid onze veiligheid waarborgen.”

Ramlal’s belangrijkste kritiek is echter dat de klappen die hij heeft opgelopen en andere bejegeningen mede in de hand worden gewerkt door de halfslachtige houding van de overheid als het gaat om de eis van een Sasur-licentie. Dit sterkt organisatoren van shows en andere schenders van auteursrechten in hun opvatting dat Sasur nog geen wettelijke basis heeft. “Niet alleen regelgeving is belangrijk, maar je moet ook je strategische plekken zoals de districtscommissariaten op orde brengen, zodat iedereen weet waaraan hij zich te houden heeft.”

Muziekshows in het Flamboyant Park, Paramaribo

Hoofdredactioneel commentaar de Ware Tijd
Deze krant stelt terecht: “Voortekenen hebben al enige tijd uitgewezen dat de hele kwestie rond Sasur en alles wat met piraterij van muziekauteursrechten van doen heeft zou escaleren. Het was een kwestie van tijd. (…) Het begint er verdraaid veel op te lijken dat beleidmakers de hebbelijkheid hebben zaken voor zich uit te schuiven, scheefgroei te gedogen, totdat deze niet meer in de hand te houden zijn. Dat zien we in de goudsector, in het vreemdelingengedoogbeleid en in de gronduitgifte waarbij grond dubbel wordt uitgegeven en rechterlijke processen nodig zijn om het recht te doen wedervaren.”

Helaas heeft onze zogenaamd democratisch gekozen regering alleen nog maar tijd om orde op zaken te stellen binnen de eigen gelederen. Dat Staatsolie geweigerd heeft Bouterse te laten spreken op haar onlangs gevierde bigi yari is een hoopvol teken van groeiend verzet. Met ingehouden adem wachten we af hoe Bouterse op dit affront gaat reageren.

1 comment to “Zo lost men auteursrechtelijke zaken op in Suriname”

  • Het avondblad “De West” van vanavond 15 december maakt een verschrikkelijke uitglijder bij monde van directeur/hoofdredacteur George Findlay in zijn dagelijkse babbelbox “Justitia Piëtas Fides MCDXLIV”. Het onderwerp is Sasur en hij slaat de plank grandioos mis, ook nog eens in krom Nederlands, leest u zelf (ik heb tittel noch iota veranderd):

    “SASUR blijkt op zeer ongunstige wijze, marktoorzaak te zijn. Totaal faillisement ener organisator van entertainment bijenkomsten. Zaken dreigen nu compleet uit de hand te gaan lopen. Mensen die jarenlang keihard hebben gewerkt om hun bedrijf op te bouwen, worden door een SASUR-creatie heden ten dage uitgekleed en aan de bedelstaf genageld. Er ontstaan daardoor levensgevaarlijke situaties. Overal worden mensen brodeloos gemaakt. En dat schept inderdaad, een echte volksrevolte.”

    Als Findlay aan dit standpunt vasthoudt, moet ernstig aan zijn geestelijke vermogens worden getwijfeld. Of is hij soms bang voor een aanslag achterstallige rechten voor al zijn copy/paste-artikelen uit Nederlandse kranten? Kijken hoe Findlay piept op het moment dat zíjn auteursrechten worden geschonden!

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter