blog | werkgroep caraïbische letteren

Werkgroep taal op Bonaire

door Eveliene Coenen en Johannetta Gordijn

Op Bonaire is Nederlands niet de moedertaal van het merendeel van de leerlingen (en leerkrachten), maar een vreemde taal (en dus zelfs geen tweede taal). Volgens de huidige wetgeving zijn er twee gelijkwaardige instructietalen in het primair onderwijs (PO), waarvoor ook vergelijkbare kerndoelen gelden. Dit heeft als gevolg dat binnen de onderwijstijd die scholen tot hun beschikking staat de leerlingen voor twee talen hetzelfde (hoge) niveau moeten bereiken. Dit is een grote opgave voor de leerlingen. Scholen worstelen met de manier waarop ze aan deze opgave invulling moeten geven. Het voortgezet onderwijs (VO) op Bonaire heeft Nederlands als instructietaal en de leerlingen moeten aan de Nederlandse eindtermen voldoen.

In februari j.l. is op Bonaire een werkconferentie georganiseerd waarbij alle scholen, zowel PO als VO, waren vertegenwoordigd. Tijdens de conferentie is naar voren gekomen dat er een werkgroep opgericht moet worden die de scholen ondersteuning kan bieden op de werkvloer. Van iedere school is er een leerkracht, of een Interne Begeleider afgevaardigd. Ook de schoolcoach voor PO neemt deel aan de bijeenkomsten van de werkgroep. Daarnaast zijn ook de beide stichtingen die zich richten op het Papiamentu vertegenwoordigd in deze werkgroep. De organisatie van deze werkgroep wordt gefaciliteerd door RCN/OCW en het openbaar lichaam Bonaire. De werkgroep houdt zich vooralsnog bezig met taalbeleid voor de scholen en doorlopende leerlijnen binnen PO en VO. De werkgroep heeft aangegeven behoefte te hebben aan meer deskundigheid.

Paper wordt gepresenteerd op het congres Neerlandistiek in het Caribisch gebied, sectie Didactiek Nederlands als vreemde taal. Voor programma klik hier

on 22.11.2011 at 18:45
Tags: / /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter