blog | werkgroep caraïbische letteren

Voorlezen prentenboek vormt kleuter literair

Voorlezen uit prentenboeken is goed voor de literaire vorming van kleuters. Door het soort verhaal in de plaatjesboeken snappen de jonge bollebozen beter hoe verhalen in elkaar zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van cultuurwetenschapper Coosje van der Pol van de Universiteit Tilburg onder achttien basisscholen, waarop ze deze maand promoveert. De literaire ontwikkeling van kleuters krijgt nauwelijks aandacht in het basisonderwijs, stelt Van der Pol. “Leerkrachten lezen vooral voor om bijvoorbeeld de taalontwikkeling, woordenschat en de kennis van de wereld te vergroten.”

Uit het onderzoek van Van der Pol blijkt nu dat juist die voorleesboeken – in de meeste gevallen prentenboeken – zich ook lenen voor de literaire ontwikkeling van kinderen. Dat komt doordat ouders en leerkrachten met stem en intonatie nuances in het verhaal zoals spanning, ironie en humor kunnen uitdrukken. Maar ook de combinatie van tekst en plaatjes zorgt voor extra inzicht in de verhaallijn. De boeken roepen daardoor bijna vanzelf een literaire leeshouding op bij de kinderen, aldus Van der Pol. Op die manier leren de jonge boekenwurmen onder andere of het verhaal is verzonnen en wie de hoofdpersoon is, en dat is goed voor hun literaire kennis.

[overgenomen van Nu.nl, 9 december 2010]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter