blog | werkgroep caraïbische letteren

Auto’s met rechts geplaatst stuurwiel

door Hitzig Bazur

Hierbij wil ik de volgende redenen presenteren waarom auto’s met stuurwiel rechts geen goede aanwinst zijn voor de Curacaose gemeenschap.

Rekening houdende met de verkeerssituatie in een land:
De situatie op Curacao is nu eenmaal zo, dat er op het eiland rechts verkeer wordt aangehouden, inhoudende dat auto’s die op Curacao rijden het stuurwiel aan de linkerzijde van de voertuig moeten hebben om zo optimaal als mogelijk aan te sluiten op de middellijn van de weg, waar de chauffeur het beste uitzicht heeft op het verkeer.

Fabrikanten getroosten zich miljardeninvesteringen in goede plaatsing van de stuurwiel:
Autofabrikanten besteden miljarden guldens aan het inbouwen van stuur links of stuur rechts in hun auto’s. Als alle autos met de stuur op dezelfde plek zouden worden gebouwd, dan scheelde dit dus miljarden aan kosten. Dus meer winst! Waarom doen de fabrikanten dan de moeite? Omdat een auto met de stuur op de juiste plaats voor het verkeer waaraan zij deelneemt, gewoonweg veel veiliger is. Dus, een auto voor een verkeer die links aanhoudt, zoals in Groot Brittanie, is veiliger als de stuurwiel aan de rechterzijde van het voertuig is ingebouwd. Dan heeft de bestuurder van die auto het beste zicht op het verkeer en zit hij bovendien goed voor het nemen van de bochten: grote bocht naar rechts; kleine bocht naar links. In zo’n geval is een auto met een stuur aan de linkerzijde van het voertuig dus onoverzichtelijker en dus gevaarlijker in het verkeer. Het omgekeerde geldt voor Curacao.

Inhalen is veel gevaarlijker:
De bezitters van autos met rechts ingebouwde stuurinstallaties beseffen zelf ook al, dat het inhalen van auto’s met hun voertuig gevaarlijke situaties oplevert. Daarom beargumenteren zij ook, dat het inhalen eigenlijk niet nodig is. Dan ben je dus een veiliger bestuurder zeggen ze dan en ze gooien alle chauffeurs die zo nodig moeten inhalen op een hoop, alsof die allemaal onveilige bestuurders zijn. Maar inhalen is een wezenlijk onderdeel van de deelname aan het verkeer. Een weggebruiker die sneller rijdt dan een andere, moet kunnen inhalen en de wet beschrijft de inhaalprocedure dan ook in veel instanties. Maar inhalen hoeft niet alleen op snelheid te gebeuren. Het moet soms ook als een andere auto op de weg stilstopt. Dit op de weg stoppen kan om vele redenen geschieden: Een lekke band, een motor die het niet meer doet, de chauffeur van de voorliggende auto kan ziek zijn geworden of plotseling gestopt voor een gevaarlijke situatie, enz. De chauffeur van de achterliggende auto heeft daar geen zicht op en wil misschien slechts zijn weg vervolgen door inhalen of beter gezegd door de voorliggende auto voorbij steken. Met de stuurwiel op de juiste plaats voor het desbetreffende verkeerstype, is er niets aan de hand. Als de achterliggende auto echter een stuurwiel aan de andere kant heeft, dus vwb Curacao een stuur aan de rechterzijde van het voertuig, dan heeft die chauffeur een levensgroot probleem. Want hij heeft geen zicht op het tegemoetkomend verkeer. Zeker niet, als de voorliggende auto bijvoorbeeld een hoger type auto is (zogenaamde SUV of pickup truck) of zwarte glazen heeft. Dan is het voor de achterliggende auto met zijn verkeerd ingebouwde stuurwiel zo goed als onmogelijk om een inschatting te plegen van het tegemoetkomend verkeer. Deze chauffeur moet een gok nemen, door voorbij te rijden zonder het tegemoetkomend verkeer te kunnen overzien. Als dan blijkt, dat er toch tegemoetkomend verkeer aanwezig is, dan is er dan meteen een levensgevaarlijke situatie geschapen. Het zal dan puur toevallig zijn, dat er geen verkeersongeluk plaats vindt. Zodoende is hieruit te herleiden, dat een auto met het stuurwiel rechts gevaarlijke verkeersituaties kan scheppen en dat zo’n auto dus niet geschikt is voor het verkeer op Curacao.

Controles en tolsituaties
Er bestaan op Curacao verschillende situaties, waarbij een autochauffeur interactie moet plegen met een instantie die ook meedoet aan het verkeer. Een politiecontrole bijvoorbeeld of het betreden van een weggedeelte, die door een portier of een tolmachine wordt gecontroleerd. Als het hierbij een mens betreft, dan kan probleemoplossend worden opgetreden doordat de politie of de portier omloopt. Maar als het een machine betreft, dan creert de betrokken chauffeur al gauw een verkeersopstopping. Bij de parkeerplaats van de luchthaven bijvoorbeeld moet de chauffeur van de auto zich toegang tot de parkeerplaats verschaffen, door op een knop te drukken en een kaartje te bemachtigen. Die machine is natuurlijk zodanig geplaatst, dat hij doelmatig is voor het type verkeer van Curacao: Verkeer die rechts rijdt en stuurwiel links heeft. Dan heeft de chauffeur met de stuur rechts een groot probleem. Hij moet helemaal uit zijn auto stappen en omlopen om de machine te bereiken. De rest van het verkeer moet dan wachten! Een gelijke situatie onstaat bij het verlaten van de luchthavenparkeerplaats waarbij er bovendien betaald moet worden. De extra tijd die de chauffeur van de auto met de stuurwiel rechts moet nemen is dan zelfs langer!

Klaarblijkelijk zijn auto’s met stuur rechts niet goed in het Curaçaose verkeer en verdient het aanbeveling om ze zo snel als mogelijk te verbannen. Als het al niet mogelijk is om de reeds aanwezige auto’s aan te pakken, dan moet de import gestopt worden. De overheid (Bestuurscollege) kan dat heel snel regelen via een Eilandsbesluit.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter