blog | werkgroep caraïbische letteren

Culturele sector in Nederland zwaar onder druk door bezuinigingen

door Rob Dumas

Na afloop van de Algemene Ledenvergadering van het KITLV in het Museum van Volkenkunde te Leiden op vrijdag 8 juni 2012 volgde een boeiende lezingenmiddag getiteld ‘Een nieuwe toekomst voor het (post)koloniale erfgoed’ waarbij schrijver dezes aanwezig was. De dagbladen en de journaals hebben er vol van gestaan: de culturele sector in Nederland staat zwaar onder druk van de bezuinigingen van de rijksoverheid. Het voortbestaan van diverse postkoloniale erfgoedinstellingen wordt hierbij bedreigd. In het huidige politieke klimaat worden door politici en publiek vragen gesteld over de relevantie van het koloniale erfgoed voor de hedendaagse postkoloniale samenleving. De stelling voor de lezingenmiddag op 8 juni 2012 luidt dat koloniaal erfgoed niet louter van belang is voor Nederlanders met een Indische, Molukse, Indonesische, Surinaamse of Antilliaanse/ Arubaanse afkomst, maar ook voor andere groepen. Op welke nieuwe manieren kan erfgoed voor meer mensen toegankelijk worden gemaakt, in Nederland en daarbuiten? En zullen de bestaande erfgoedinstellingen daar een even grote rol in blijven spelen?

De sprekers die de lezingen gaven die middag gingen na hun lezing met de andere sprekers en mensen uit het publiek in discussie over de hierboven genoemde zaken. Eén spreker dr. Wayne Modest (hoofd museale zaken Tropenmuseum) maakte een onderscheid tussen instellingen die alleen erfgoed beheren van een bepaalde etnische groep en instellingen die nationaal erfgoed beheren. Hij was meer een voorstander voor musea en instellingen die nationaal erfgoed beheren, omdat ze een grotere doelgroep aanspreken. Twee spreeksters te weten Wendeline Flores (student-assistent Vrije Universiteit Amsterdam) en drs. Asmara Pelupessy (co-director UNFIXED en freelance schrijver/curator in visuele cultuur) opperden de idee dat musea niet aan een vaste locatie hoeven te zijn verbonden: reizende museale tentoonstellingen kunnen steden in binnen- en buitenland aandoen, en museumstukken kunnen op een virtuele plaats op het internet worden getoond aan het publiek. Drs. Wim Manuhutu (voormalig directeur van MuMa en nu onderzoeker Vrije Universiteit Amsterdam) opperde dat in het begin Museum Maluku (MuMa) niet als gelijkwaardig aan hen werd beschouwd door de grote musea in Nederland, maar dat MuMa door de wijze waarop het aandacht gaf aan speciale onderwerpen en tentoonstellingen toch een plaats wist te verwerven en tenslotte een verrijking heeft gebracht in de museale wereld in Nederland. Wim Manuhutu benadrukte dat het koloniale erfgoed deel uitmaakt van het nationale erfgoed van Nederland, omdat wij de samenleving zoals wij die nu kennen in Nederland te danken hebben onder meer aan het koloniale verleden van ons land.

[Bron: Facebook Indo-Maluku Garden Party, 12 juni 2012]

on 12.06.2012 at 18:39
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter