blog | werkgroep caraïbische letteren

Zwarte Piet-nieuwsfoto mag op Facebook alleen met vermelding discussie

Journalisten en nieuwsmedia die op Facebook en Instagram verslag doen met beelden van Zwarte Piet, mogen dat van Facebook (de eigenaar van beide sociale media) alleen doen als het beeld is voorzien van tekst waarin de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet wordt benoemd. Dat blijkt uit richtlijnen voor uitgevers in handen van NU.nl.

Pieten op Aruba

Dat betekent dat nieuwsmedia geen foto- of videoverslag van bijvoorbeeld een sinterklaasintocht met zwarte pieten mogen plaatsen, zonder expliciet duidelijk te maken dat Zwarte Piet onder vuur ligt.

Facebook legt de regels uit aan de hand van een fictief voorbeeld van een intocht in de stad Groningen. Als een foto met zwarte pieten is voorzien van de tekst ‘De stad Groningen heeft ervoor gekozen om vast te houden aan Zwarte Piet, ondanks maatschappelijke kritiek’, is de foto toegestaan.

Een journalistiek medium, zoals krant of tv-programma, zou dezelfde foto niet mogen plaatsen als de tekst ‘Sinterklaas is gearriveerd in Groningen. Het feest kan beginnen!’ plaatst.

Thomas Bruning van journalistenvakbond NVJ zegt in een reactie het zorgwekkend te vinden dat Facebook op deze manier oplegt op welke wijze nieuwsmedia foto’s van Zwarte Piet mogen gebruiken. “Wij zijn van mening dat ze hiermee inhoudelijk ingrijpen in de vrijheid die een nieuwsmedium moet hebben om verslag te kunnen doen van een maatschappelijk verschijnsel.”

Lees hier verder op nu.nl, 6 november 2020

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter