blog | werkgroep caraïbische letteren

‘Zwarte Piet is in 19de eeuw beïnvloed door blackface-traditie’

door Wilfred Takken

Zwarte Piet is beïnvloed door de internationale blackface-traditie. In dezelfde tijd dat de knecht van Sinterklaas zijn huidige vorm kreeg, halverwege de 19de-eeuw, was ook in Nederland de ‘minstrel show’ een geliefd theatergenre.

Advertentie voor een Britse blackface-show in de NRC van 12 augustus 1847

Dat verklaart de opvallende overeenkomsten tussen Zwarte Piet en blackface-personages: een witte artiest die geschminkt een zwart personage speelt, op clowneske, karikaturale wijze.

Dit schrijft historicus Elisabeth Koning in het decembernummer van Tijdschrift voor Geschiedenis. In haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage: Een eeuw aan blackfacevermaak in Nederland’ beschrijft ze de theatertraditie van blackface in Nederland, die haar hoogtepunt bereikte op het moment dat Jan Schenkman zijn boek St. Nikolaas en zijn knecht (1850) schreef, dat algemeen wordt beschouwd als de bron van de huidige traditie. Ook toont ze aan dat Zwarte Piet sindsdien bedoeld is als zwart personage, niet als witte man met roet uit de schoorsteen op zijn gezicht.

Lees hier verder op de website van NRC, 22 november 2018.

on 23.11.2018 at 20:11
Tags:

1 comment to “‘Zwarte Piet is in 19de eeuw beïnvloed door blackface-traditie’”

  • GEKETEND AAN WOORDEN
    mijn woordenschat wordt alsmaar “leger”
    want verboden is onder andere het woord “neger”
    ook jodenkoek of negerzoen
    is een smet op fatsoenlijk taalblazoen
    oh, wat dom
    lees jij “de negerhut van oom Tom”
    weg met het negerinnetje en moorkoppen
    waar gaat deze taalverarming stoppen?
    Hottentotten, Mogolen en wijf
    allemaal taboe: dat staat buiten kijf
    was het maar zo dat ik deze ontwikkeling stoppen kon
    er blijft namelijk weinig over in het “scheldjargon”

Your response at joke van overbruggen

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter