Zwarte mensen absorberen meer licht
door Stuart Rahan
Amsterdam – Een van origine wit-Europees verhaal met een universeel thema kan ook door een niet-witte Europese cast gespeeld worden. Regisseur Hans van Hechten is die mening in ieder geval toegedaan. In elke samenleving is namelijk hebzucht aanwezig. Hoe mooi zou het zijn als De Vrek vanuit die zwarte realiteit te spelen? Kijk maar in je directe omgeving, er is altijd iemand die zuiniger is dan jijzelf. Ken je onze odo: “A man sluit moro botonaad of watra no e boro psa en anu?”
Heerlijk toch om met deze gegevens Molière zijn stuk naar je eigen culturele hand te zetten. Kijk, je kan er alles van vinden. De zwarte cast heeft zich ingeleefd in Molière maar geen afstand gedaan van de witte Europese vrek. Musical is wat mij betreft de ergste theatervorm die er bestaat, dus dat gedeelte had geschrapt mogen worden. Jammer dan voor de fantastische zangkwaliteiten van Maikel van Hetten (Harpagon, De Vrek). Qua spel verveel je je geen moment. Op sommige momenten knaagt het alleen dat je met een schizofrene blik de voorstelling moet volgen. Aan de ene kant trots op de ‘dungru brada nanga sisa’, aan de andere kant is het moeilijk los te komen van ‘de witte in een zwarte huid’.
Regisseur Hans van Hechten heeft weer eens prachtig werk verricht. Een onorthodoxe aanvang wanneer Kenneth Herdigein (huwelijksambtenaar, oude man en Anselme) de zaal met heerlijke stand-up comedy warm maakt. Bekende Nederlanders in de zaal leggen het loodje en er worden unieke koppels gevormd. “Wilders met Gerda Havertong”, bedenkt Herdigein ter plekke als hij het publiek laat delen in de intieme relatie die is ontstaan tussen Shertise Solano (Élise, de dochter van Harpagon) en Rogier Komproe (Valère, de geliefde van Élize en boekhouder van Harpagon) buiten de werkvloer om.
De Vrek, die vorige week in première ging, is een hilarische klucht met het tempo van 2015 waarin de gierige en gevreesde Harpagon voortreffelijk wordt gespeeld door Maikel van Hetten. Hij was de enige die geen auditie behoefde te doen omdat hij ‘De Vrek’ is. Om dat te bewijzen liet Herdigein hem een scene met zijn groene geldkistje spelen. Het publiek geloofde hem direct. Gekozen is voor de zwarte cast omdat volgens Herdigein zij goedkope arbeidskrachten zijn. Helaas voor de productie want de grootste kostenpost ging naar het licht. “Zwarte mensen absorberen meer licht”, beet Herdigein toe.
De Vrek speelt tot juni in verschillende Nederlandse theaters.
[uit De Ware Tijd, 4 maart 2015]