Zwart Glas 2.0
De tentoonstelling Zwart Glas 2.0 is een vervolg op de expositie Zwart Glas van het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. De wereld van het Nederlands en Leerdams glas heeft vooral een witte geschiedenis. Glasmuseum Leerdam keek kritisch naar haar eigen verleden en nodigde gastcurator Melvin Anderson uit om mee te denken over dit thema en de expositie Zwart Glas samen te stellen. Werken uit deze expositie zijn nu te zien op twee locaties in Amsterdam Zuidoost. Kunstenaars: Harvey Bouterse, Brian Coutinho, Chequita Nahar en Marcel Pinas.
CBK Zuidoost en AMC (Meibergdreef 9) tonen werk van vier kunstenaars met een Surinaamse achtergrond die voor het eerst kunstwerken uitvoerden in glas. In CBK Zuidoost wordt naast het glaswerk dat de vier kunstenaars maakten ook werk getoond van het materiaal waar de kunstenaars doorgaans mee werken.
Bestaat er iets als ‘zwart glas’ als drager van zwart cultureel erfgoed, als uitdrukking van een Afro-Caraïbische identiteit? Deze vraag staat centraal in het kunstcafé voorafgaand aan de opening van de tentoonstelling Zwart Glas 2.0.
Opening: zaterdag 25 maart om 15:30 uur
CBK Zuidoost, Anton de Komplein 120, 1102 DR Amsterdam
www.cbkzuidoost.nl
Te zien t/m 13 mei
Kunstcafé van 13 tot 15 uur
Gespreksleider: Nicole Terborg
Deelnemers: Melvin Anderson, Chequita Nahar, Brian Coutinho, Harvey Bouterse, Steven van de Raadt, Arnout Visser
Voorafgaand aan de opening van tentoonstelling Zwart Glas 2.0 organiseert CBK Zuidoost, in samenwerking met het Nationaal Glasmuseum Leerdam en de AMC Kunstcollectie, het Kunstcafé ‘Zwart Glas’.
In een informele setting wordt onder leiding van journaliste Nicole Terborg met gasten gesproken over het materiaal glas. Bestaat er iets als ‘zwart glas’ als drager van zwart cultureel erfgoed, als uitdrukking van een Afro-Caraïbische identiteit? Chequita Nahar, Brian Coutinho, Harvey Bouterse gaan in op hun ervaringen.
Kunstenaar Arnout Visser vertelt over het ‘Bush Glas’ project dat hij uitvoerde in Kenia. Galeriehouder Steven van de Raadt vertelt over de rijke glascultuur in Ghana – in het verleden én heden – welke verbintenissen heeft met de geschiedenis van de slavenhandel.