blog | werkgroep caraïbische letteren

Villa Zapakara: Feestvreugde maar een onzekere toekomst

door Caroline van Schubert

Villa Zapakara bestaat zeven jaar en dat werd afgelopen weekend uitbundig gevierd. Toch zijn er zorgen, want volgend jaar wordt de basissubsidie stopgezet. ‘Door een kindvriendelijke informatieoverdracht krijgen ze meer begrip voor diverse culturen.’

villa-zapakara

‘OLA A OLA hé’, klinken tientallen kinderstemmen terwijl ze ritmisch hun handjes klappen. Houten pallets zijn omgetoverd tot zitbanken, op de muren staan schilderingen van grote gezichten, vissen en andere fantasierijke figuren. Iets verderop staat een groepje kinderen dat onder luid gejuich de kneepjes van de Braziliaanse vechtdans capoeira onder de knie probeert te krijgen. Er is taart en roze kinderchampagne. Ballonnen en slingers fleuren het toch al kleurrijke Villa Zapakara nog wat extra op. Alle reden voor een feestje, want het kindermuseum viert niet alleen zijn zevenjarig bestaan, maar ook de komst van de vijfenzeventigduizendste bezoeker.

“Ieder kind verdient het om te leren over kunst en cultuur. Eigenlijk merken ze hier niet eens dat ze aan het leren zijn”, zegt inhoudelijk directeur Dakaya Lenz. Het kindermuseum richt zich op tentoonstellingen over landen en universele thema’s als duurzaamheid en multiculturalisme. Het is daardoor een belangrijke schakel in de Surinaamse cultuureducatie. Binnenin het gebouw vormen honderden plastic flessen een indrukwekkende tunnel, doppen van petflessen dienen als vloerbedekking en buiten zijn rubberen autobanden gepimpt en verwerkt in speeltoestellen. Het decor staat helemaal in het teken van recycling en upcycling, waarbij oude materialen weer een nieuwe en meer duurzame functie krijgen.

Na Ghana, India en China is het de beurt aan de tentoonstelling MixMax Brasil, waarin de multi-etnische samenleving van Brazilië centraal staat.

[Lees hier verder in de Ware Tijd van 07/12/2016]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter