blog | werkgroep caraïbische letteren

Verontrustende indringers in de succesverhalen van toen

Met haar schilderijenserie Monument der Regentessen plaatst Natasja Kensmil kanttekeningen bij de rol van vrouwen in de zeventiende eeuw. Vaak berustte hun rijkdom op kolonialisme.

The white elephant, Natasja Kensmil, 2019. (Collectie Amsterdam Museum)

door Tracy Metz

De hologige regentessen op de schilderijen van Natasja Kensmil vertellen een heel ander verhaal over de zeventiende eeuw, voorheen bekend als de ‘Gouden Eeuw’, dan hun zelfvoldane tegenhangers op de historische groepsportretten in de Amsterdamse Hermitage. Ze zijn weliswaar met dik olieverf geschilderd, maar door de witte bovenlaag lijken ze haast transparant, en daarmee spookachtig.

Kensmil heeft de regentessen alle vertrouwde attributen van welvaart en aanzien meegegeven: juwelen, molensteenkragen, gewaden. Maar tussen de weelderig geschilderde succesverhalen van toen zijn ze toch verontrustende indringers. En dat is nou net de bedoeling.

Lees hier verder in NRC, 17 december 2020

Natasja Kensmil – Monument der Regentessen. T/m 29/08/21 in het Amsterdam Museum in de Hermitage, Amsterdam. Inl: amsterdammuseum.nl

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter