blog | werkgroep caraïbische letteren

‘Veel aandacht voor slavernij en kolonialisme in schoolboeken’

In het voortgezet onderwijs wordt bij geschiedenis veel aandacht besteed aan slavernij en kolonialisme. Die conclusie trekt het Historisch Nieuwsblad uit een onderzoek naar schoolboeken voor het vak geschiedenis.

Bescheten witte geschiedenis in beeld – foto Aart G. Broek

Er werden door het geschiedenismagazine zeven lesmethoden onderzocht voor vmbo, havo en vwo. Daaruit kwam naar voren dat 9 procent van de lesstof gaat over kolonialisme en 4 procent over slavernij. Dat laatste is dubbel zoveel als de aandacht voor de Holocaust, waar 2 procent van de lesstof over gaat.
Lees verder op de NOS-website, 28 februari 2020.

Zie ook de bijdrage ‘Geen aandacht voor slavernij en kolonialisme? Uit de schoolboeken blijkt dit niet’ van Sander van Walsum, in de Volkskrant, 28 februari 2020

Bijna tien procent van de lesstof voor het vak geschiedenis op de middelbare school heeft betrekking op het kolonialisme, schrijft het Historisch Nieuwsblad. ‘De Holocaust is niet meer het morele ijkpunt van de geschiedenis.’

Bij gelegenheid van lustrumviering emancipatie in 1888 [?], Curaçao.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter