Van Cuba naar Curaçao, Caracas en Aruba
Schrijver Jan Brokken’s warme ode aan Antilliaanse muziek, zijn boek Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin bestaat al sinds 2005. De aan het boek verbonden traditie lezing-concert bestaat al bijna net zo lang: het wordt al zo’n 10 jaar met diverse pianisten uitgevoerd, onder andere met Randal Corsen en Marcel Worms.
Salon Toets Des Tijds in Amsterdam vond het een mooi idee om het lezing-concert van 10 jaar geleden nu op zondag 17 april in een ander jasje te herhalen. Het uitnodigen van concertpianist Gustavo Corrales Romero lag – gezien zijn specialisatie in Latijns-Amerikaanse muziek – voor de hand, zeker gezien zijn voorgaande succesvolle optredens bij Toets Des Tijds. Hij trad er in 2010 op in een gecombineerd concert met de Cubaanse jazz pianist Ramón Valle en vorig jaar nog in het kader van het Cuba Goes Tap project van Keyla Orozco.
Wat u mag verwachten
De heer Brokken is een ervaren, onderhoudend verteller die vaak voor televisie interviews wordt gevraagd. Zonder enige twijfel zal hij er – weer – een boeiende wisselwerking van maken. Gustavo zal op zijn relaas inhaken met een selectie van de door de heer Brokken beschreven Antilliaanse componisten en een wijde impressie klassieke en hedendaagse Latijns-Amerikaanse klanken van zijn CD Fresco. U zult inderdaad worden meegenomen van Gustavo’s moederland Cuba naar onder andere Curaçao, Caracas en Aruba.
Het is voor Gustavo een grote eer en we begrijpen van de agente van de heer Brokken dat dit gevoel wederzijds is. Alle betrokken partijen kijken derhalve reikhalzend naar dit gebeuren uit. We verwachten een mooi evenement waarvoor de kaartjes mogelijk zullen gaan uitverkopen naar aanleiding van de gecombineerde achterban van de heer Brokken, Gustavo en het vaste publiek van Toets des Tijds. We adviseren u dan ook om snel te reserveren.
Programma
Het programma zal naar verwachting onder andere
werken bevatten van de volgende componisten
Wim Statius Muller, Curaçao
Edgar Palm, Curaçao
Abraham M. Capriles, Curaçao
Jan Gerard Palm, Curaçao
Joseph S. Corsen, Curaçao
Juan C. (Padú) Lampe, Aruba
Karen D. Russel de Corrales, Aruba
Carlos Guastavino, Argentina
Ernesto Nazareth, Brazilië
Moisés Moleiro, Venezuela
Manuel Saumell, Cuba
Ignacio Cervantes, Cuba
Ernesto Lecuona, Cuba
Datum, locatie, prijs
Zondag 17 april 2016 om 15:00 uur
Salon Toets des Tijds
Het Veem, Van Diemenstraat 408-410 te Amsterdam
Toegang: €17,50 / €12,50
Kortingsprijs: 65+, stadspas, student, CJP en kortingsbon in ToetsDesTijdsflyer – alleen in regio verspreid.
Reserveer uw kaarten online of
Neem contact op via: 020 – 622 46 79. Laat eventueel uw telefoonnummer en verzoek achter.
Uw bestelling en plaatsing op de reserveringslijst zal worden bevestigd.
Voor alle vragen en informatie over dit evenement kunt u terecht bij Karen Russel.
Laat het ons ook weten als het niet lukt om een kaartje te bemachtigen: dan zullen we bij voldoende belangstelling bekijken wat de mogelijkheden zijn voor herhaling.
Jan Brokken
‘Een verteller van formaat’ – de Volkskrant
“Jan Brokken (1949) is schrijver van romans, reisverhalen en literaire non-fictie. Hij debuteerde met De provincie en schreef onder andere De regenvogel, De blinde passagiers, De droevige kampioen, Mijn kleine waanzin, Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin en In het huis van de dichter. Veel van zijn romans zijn in diverse talen vertaald en verfilmd. Als schrijver heeft hij internationale faam verworven – The New York Times prees Jungle Rudy als een meesterwerk van verhalende non-fictie. Met Baltische zielen schreef hij een baanbrekend en grensverleggend boek, met De Vergelding bereikte hij een breed en groot publiek. Met De Kozakkentuin bewijst hij zich opnieuw als een verteller van formaat.”
Bron: http://www.janbrokken.nl/
.
Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin
“Al eerder, met name in Met musici uit 1988, schreef reportage- en romanschrijver Jan Brokken aanstekelijk over klassieke muziek. In dit boek over wortels en wezen van de Antilliaanse muziek zegt hij dat hij in zijn reisverhalen zoekt naar hoe culturen in elkaar overgaan. Dat vond hij in de Antilliaanse muziek (gedurende langere tijd heeft hij op de Antillen gewoond). De invloed van Chopin op deze muziek neemt hij als uitgangspunt. Vastzittend in de dansmaten, experimenterend met het ritme, accenten verleggend (in b.v. walsen, tumba’s, tambu’s, calypso’s, mazurka’s) bleef de Antilliaanse muziek tonaal (i.t.t. ontwikkelingen richting atonaliteit in Europa). Diverse pianisten, zangeressen, maar vooral componisten treden voor het voetlicht. Met verve worden zij besproken, waarbij de anekdotiek niet wordt geschuwd. Dit aanstekelijke boek over betrekkelijk onbekende muziek is een warm pleidooi voor Antilliaanse muziek.”
Bron: https://www.bol.com
.
Gustavo Corrales Romero
De van oorsprong Cubaanse concertpianist Gustavo Corrales Romero heeft vanaf zijn 7e een 17 jaar lange professionele opleiding genoten volgens de Russische school voor de piano, onder andere aan het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou. Hij rondde zijn studie af met een doctorandustitel in de Muziek met specialisatie Piano, aan het Instituto Superior de Arte (ISA, het Superieur Instituut voor de Kunst) in Havana, op 24-jarige leeftijd.
Vanaf zijn eerste grote publieke optreden op zijn 16e heeft Corrales uitgebreide podium ervaring opgedaan onder andere als deelnemer aan een lange reeks nationale en internationale festivals en als concertpianist in Zuid Amerika, het Caribische gebied en verschillende steden in Europa, met name in Nederland waar hij sinds 2002 met zijn echtgenote woont en werkt. Momenteel profileert hij zich als de Latijns-Amerikaanse klassieke en hedendaagse muziekspecialist die hij is, en heeft zijn eigen productie-bedrijf, KyG Productions, waarmee hij CD’s, boeken en concerten produceert.
In 2007 verkreeg hij de Nederlandse nationaliteit en werd zijn debuut als schrijver, het Spaanstalige Los Herederos, enthousiast ontvangen voor publicatie door Ediciones EntreRíos en gepresenteerd op de Miami Book Fair International. Ondertussen heeft hij zijn tweede boek afgerond, dat voor publicatie wordt klaargemaakt, en een suite arrangementen voor pian trio voor opname op zijn volgende CD.
CD Fresco
“… viert onbeschaamd de geest van dans en zang, op de meest boeiende wijze gespeeld.” The Iberian and Latin American Music Society, Londen
Compilatie Latijns-Amerikaanse klassieke muziek voor piano gebaseerd op populaire en folkloristische genres zoals de wals, danza, joropo, son, pasillo, tango en de habanera. Fresco bevat nooit eerder gepubliceerde composities (Trinitaria en Habanera van C. Fariñas), eerste opnames (Sarabandio van K.D.R. de Corrales en de dansen van L.G. Valdés) en een adaptatie door G. Corrales Romero voor piano van A. Barrios’ Vals no. 3 voor gitaar, “…geschreven in de hoop dat het – samen met de andere werken – doet denken aan de charme van eenvoud, de weldaad van het onmiddellijke en alledaagse; en dat het u, terwijl u luistert, wegvoert van de drukte van uw bestaan”.