blog | werkgroep caraïbische letteren

The indentured labor of Sandew Hira

Reünie familie Baboeram

door Rolf van der Marck

Sinds het bestaan van de Surinaamse nieuwssite StarNieuws staan daar regelmatig de columns te lezen van Sandew Hira, pseudoniem voor de onderzoeker, historicus en veelschrijver Dew Baboeram. Zijn columns vallen niet alleen op door breedsprakige, niet ter zake doende uitweidingen, dikwijls is het alleen maar ordinaire prietpraat, maar altijd is daar zijn kokervisie zodra hij zich opwindt over slavernij, racisme en kolonialisme en alles dat volgens hem daarmee verband houdt.

Vandaag bespreekt Hira op StarNieuws de postuum verschenen onvoltooide roman van Clark Accord, Plantage d’Amour. In deze bespreking toont hij zich weer eens van zijn slechtste kant, want het hoeft maar even over slavernij te gaan of hij slaat wild om zich heen. Het onaffe boek heeft hem kennelijk niet kunnen bevredigen (al durft hij dat nauwelijks te zeggen), dus sleept hij alles en iedereen er met de haren bij om aan zijn gerief te komen. Zoals van ouds moet een bakra het ontgelden, ditmaal eens niet een ‘racistische’ Nederlandse historicus, maar nu de ‘racistische’ bakra der Caraïbische letteren, Michiel van Kempen.

Nu is Van Kempen best in staat zichzelf te verdedigen zo hij daar al behoefte aan zou hebben en ik ben ook zeker niet van plan dat te doen. Maar de vraag dringt zich op waarom de historicus Baboeram zich stelselmatig onmogelijk maakt met zijn ongeleide, ‘at random’ afgevuurde projectielen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat alle stoppen bij hem zijn doorgeslagen sinds hij in 2008 is afgewezen als bijzonder hoogleraar Hindoestaanse Diaspora Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Vast staat dat hij zichzelf hiermee geen dienst bewijst, maar integendeel, dat hij alleen maar etaleert dat die afwijzing volledig terecht was.

Als historicus zou Baboeram het besef moeten hebben dat geschiedschrijving veel facetten kent en dat zíjn visie er één is uit vele. Maar dit besef ontbreekt te enen male bij hem, alleen zijn eigen visie is de enig juiste, en dat is zo onwetenschapppelijk als het maar zijn kan. Daarbij heeft hijn zich nu vastgebeten in slavernij en kolonialisme, hetgeen toch duidelijk wat anders is dan Hindoestaanse Diaspora. Want zou hij zijn principes op zichzelf van toepassing maken, dan moet hij in ieder geval over slavernij zijn mond houden. Maar als Baboeram en Hira hun mond houden, zijn ze dood.

Onbegrijpelijk vind ik het dat StarNieuws kritiekloos alles van Hira plaatst en daarbij ook geen weerwoord toestaat, wat ik ooit heb geprobeerd. Een nieuwssite wordt geacht zo objectief mogelijk te zijn, maar dat betekent nog niet dat iemand de gelegenheid moet krijgen om als een olifant door de porseleinkast te banjeren. Wellicht is het etnische verbondenheid die hiertoe heeft geleid, maar toch zou men daar bij StarNieuws eens wat kritischer naar moeten kijken.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter