blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Sylvana Simons, de media en de onderbuikgevoelens

Lieve Sylvana,

Met lede ogen heb ik, Ben De Hosselaer Urban Myth, toe moeten zien hoe jij je vorige week hebt misdragen. We kennen elkaar inmiddels al een tijdje en ik moet zeggen dat ik je heb overschat. Ik dacht dat je inmiddels wel beter zou moeten weten en had graag gezien dat je jouw misstap van vorige week had voorkomen. Luister, hoe komt het dat je nog steeds niet weet dat je, na meer dan veertig jaar in dit land te hebben gewoond, hier nog steeds te gast bent? Omdat je blijkbaar het spoor bijster bent, hier een aantal aanbevelingen voor goed Medelanderschap:

 

 

1. Een goede gast past zich aan, schikt zich naar de normen en waarden van de gastheren neemt die zelfde normen en waarden zonder te morren over. Goed, binnenskamers met de deuren en gordijnen gesloten mag er best gegniffeld worden om die gekke gewoontes van die witte mensen in dit land, maar draag dat nooit uit!
Jouw Nederlands burgerschap gaat gepaard met dankbaarheid. In ruil voor de vrijheid, welvaart, faciliteiten als stromend water en een functionerende riolering die je hier ervaart, zal je elke traditie in ere houden en zelfs overnemen.

2. We hebben allemaal onderbuikgevoelens, maar wees je er van bewust dat alleen de onderbuikgevoelens van Henk & Ingrid het zwaarst wegen in het politieke, maatschappelijke of culturele debat.
Ondergeschikt of te verwaarlozen zijn de onderbuikgevoelens van Besma & Sofian, Guillermo & Cynthia, Brian & Kenneth, Cheyenne & Farida, Nilgun & Sinan, Amma en Joshua. Eventueel zou er rekening gehouden kunnen worden met de gevoeligheden van Henk en Erik, maar bij voorkeur alleen wanneer dat gepaard gaat met dreiging of geweld.

3. Je bent een presentatrice. Geen columnist, geen opiniemaker, geen actrice en zeker geen politica. Jij zegt wat anderen je voorschrijven. Een eigen mening is beperkt jouw haar, jouw kleding make up en lippenstift. En natuurlijk muziek. Over muziek mag je zeker een eigen mening hebben. En jij en ik weten dat het natuurlijk niet over alle muziek gaat. Maar muziek die uitgevoerd wordt door zwarte artiesten. Je hebt bij voorkeur geen mening over klassieke muziek, hard rock, experimentele jazz, punk of grunge.

4. Alle uitspraken die je in het verleden ooit gedaan hebt kunnen en zullen tegen je gebruikt worden. Want ook jij weet dat het niet erg geloofwaardig is dat je jouw mening in de loop der tijden bij zou kunnen stellen. Wat gezegd is blijft gezegd en wat ooit gepubliceerd is blijft de waarheid.

5. Wanneer men kritiek op je wil leveren zijn alle domeinen geoorloofd. Dat is inclusief, maar niet beperkt tot: Jouw liefdesleven, jouw kinderen, jouw familie, jouw uiterlijk, jouw gewicht, jouw IQ, jouw opleidingen (al dan niet afgemaakt), jouw kapsel, jouw afkomst en gender.

Wees je er van bewust dat deze lijst aan verandering onderhevig is en te allen tijde aangevuld kan worden met nieuwe onderwerpen. Daarbij moet opgemerkt worden dat de kans dat er onderwerpen uit deze lijst geschrapt worden is niet heel erg groot is.
Klagen hierover heeft geen zin.ls je dit niet wil had je niet werkzaam moeten zijn in de media, toch?

6. Jij zal te allen tijde de bijnamen die aan jouw gekoppeld worden niet als belediging opvatten maar wegrelativeren. We maken in Nederland graag en veelvuldig gebruik van de vrijheid van meningsuiting. Wanneer men jou een Golddigger, Aandachtshoer, Zwarte Piet, Zeurpiet, Klaagpiet, Kutpiet, Landverrader, Kutwijf, Sloerie, Vieze Teringhoer, Zwarte Doos, Raciste, Negermongool, Aap of troetelnamen van soortgelijke strekking geeft, zal je, uit respect voor de zwaarbevochten vrijheid van meningsuiting, begrip tonen voor de mening van een ander.

We houden in Nederland ook van een grapje dus mochten deze bovengenoemde bijnamen gebruikt worden in een satirische sketch/ column/ cabaretvoorstelling/ item bij een talkshow/ f7acebookpost/ tweet/ instagramfoto/ snapchatbericht, dan zal jij vriendelijk en beleefd meelachen.

7. Jouw Nederlanderschap is niet vanzelfsprekend. Mocht je uitspraken doen die bij een groep mensen in het verkeerde keelgat schiet, dan zal jij direct en zonder morren oprotten naar jouw eigen land/ naar Turkije gaan/ terug gaan naar Paramaribo/mee met de bananenboot/ een banaan in je reet laten steken en door apen meegesleept worden naar hun hol .

Dus lieve Sylvana, ik hoop dat ik je met deze tips weer een beetje op het rechte spoor heb kunnen krijgen. Niemand zit te wachten op een vrijpostige Surinaamse vrouw.

Tenslotte wil ik benadrukken dat deze aanbevelingen niet tot stand waren gekomen zonder de aflatende creativiteit en inventiviteit van een grote groep facebookgebruikers, waarvoor hulde.

(Wellicht ten overvloede: Sa·ti·re (de; v(m); meervoud: satiren, satires) en satire of hekeldicht is een kunstvorm waarbij vaak op humoristische wijze maatschappijkritiek wordt gegeven. De kritiek kan geleverd worden via parodie, ironie, sarcasme, pastiche en karikatuur. De doelwitten kunnen personen, politici, tradities, religie, kunstenaars, entertainers, media, normen, waarden, trends zijn. Niet alle satire is uitsluitend humoristisch bedoeld. Sommige satires zijn zo agressief en scherp dat ze vooral willen provoceren of tot actie aanzetten.)

Deze tekst wordt ondersteund door Steun aan Sylvana Simons.

[van Facebook]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter