blog | werkgroep caraïbische letteren

Surinamese School

Painting from Paramaribo to Amsterdam
Exhibition — 12 Dec 2020 until 31 May 2021

The exhibition Surinamese School is a celebration of Surinamese painting in all its diversity and depth. Presenting over 100 artworks by 35 artists, Surinamese School explores the key themes and narratives at the heart of Surinamese painting from 1910 to the mid-1980s.

Depictions of Surinamese history, spirituality and everyday life, alongside forays into abstraction, and social change, gave shape to artistic developments.

Armand Baag, ‘Baag Familiy Portrait’, 1989, oil on canvas. Collection Joyce, Sura and Surina Baag, Amsterdam

The exhibition pays particular attention to Surinamese pioneers who blazed a trail for other artists by spearheading the development of art education and professional practice and, with this, the development of painting. A team of guest curators identified the artist-innovators who put Surinamese art on the map. Some artists combined their artistic practice with social and political activism, in pursuit of a (culturally) independent Suriname. Surinamese School also features a significant number of work by artists who lived and worked in Amsterdam for many years such as Armand Baag and Quintus Jan Telting.

Stedelijk Museum Amsterdam website

Jules Chin A Foeng, ‘Chinese Flip-Flops’, 1980-1983, oil on canvas. Collection Patrick Chin A Foeng

Lees ook ‘Beeldende confrontatie met historische blinde vlek’ van Hans ten Hartog Jager in NRC, 12 december 2020.

“Aan alles voel je dat Surinaamse School. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam in het Stedelijk Museum een belangrijke tentoonstelling gaat worden. Zeg maar gerust: een ijkpunt. Ineens zwaait het Stedelijk de deuren open naar een geschiedenis, een cultuur, een kunstscene die al zo’n honderd jaar direct met de Nederlandse samenleving is verbonden, maar waarvoor in Nederland zo goed als niemand belangstelling toonde.

Voor heel veel mensen zal er dus heel veel nieuw zijn. De schilder-activist Wim Bos Verschuur bijvoorbeeld, die streed voor Surinaamse onafhankelijkheid. De rol van spiritualiteit in de Surinaamse samenleving en de relatie tussen winti, hindoeïsme en christendom. De pogingen van Jules Chin A Foeng om eind jaren zestig een echte ‘Surinaamse School’ te stichten. En vooral: 35 kunstenaars uit de periode 1910-1985. Van 33 van hen had ik nog nooit gehoord. Leo Glans. Armand Baag. Ron Flu. Quintus Jan Telting. Soeki Irodikromo – en ga maar door.”

Nola Hatterman, ‘Louis Richard Drenthe / On the terrace’, 1930, oil on canvas. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter