blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Suitsupply: seksistische of racistische reclame?

Het is het Nederlandse kostuummerk Suitsupply weer eens gelukt om over zich te laten spreken op social media. Een beetje naar goede pakt het merk uit met seksistische foto’s om de nieuwe voorjaarscollectie te promoten. De reacties bleven niet uit: “Super seksistisch, kwetsend, denigrerend en vrouwenhatend”. Iemand vroeg zich ook af of er dan geen vrouwen mee beslissen over de publicampagnes. Eva Jinek, Hadewijch Minis en Astrid Joosten waaiden de kritiek in Jinek (25 feb 16) echter weg als “alweer een hoop gezeur”.

suitsupply untitled_design_86

Bij de Jep, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, heeft men voorlopig nog geen klachten ontvangen over Suitsupply. “Vooraf verbieden is moeilijk. Maar de voorzitter kan wel zelf beslissen om een onderzoek op te starten. Voorlopig is dat dus nog niet gebeurd. In 2011 waren er wel klachten over de campagne en heeft de Jep Suitsupply verzocht om deze reclameboodschappen te verwijderen van zijn website”, klinkt het.

Het is inderdaad niet de eerste keer dat Suitsupply op zere tenen trapt. Het kledingmerk werd al meerdere keren op de vingers getikt wegens seksistische reclamecampagnes, maar het mocht niet baten. Provoceren met seksistische campagnes is het tweede handelsmerk geworden, naast herenpakken.

Of de reclame ook aan een raciaal stereotype raakt, verneemt men niet in media.

 

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter