blog | werkgroep caraïbische letteren

Stuart Robles de Medina ‘vastgelegd’

door Audry Wajwakana

PARAMARIBO – Stuart Robles de Medina was in de jaren vijftig, zestig en zeventig een toonaangevende kunstenaar in de Surinaamse kunstwereld. Het meest bekende werk van ‘Stuart’, de naam waarmee hij al zijn werken signeerde, is ongetwijfeld het imposante drie en een halve meter hoge standbeeld van Johan Adolf Pengel dat op een sokkel op het Onafhankelijkheidsplein staat. Het enige grote bronzen beeld dat ooit in Suriname zelf is gegoten.

 

Dit grote beeld en andere van zijn werken heeft de kunsthistoricus Paul Faber in de nieuwe publicatie Stuart Robles de Medina, pionier van de moderne Surinaamse kunst vastgelegd. Het boek bevat behalve een gedetailleerde reconstructie van Stuarts loopbaan en oeuvre ook veel nieuwe informatie over de Surinaamse kunstwereld. “Met name dat van de jaren vijftig en begin jaren zestig, waar tot nu toe nog maar weinig over geschreven is. Het zal dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan een project dat in de toekomst hopelijk ooit zal worden gerealiseerd: een volwassen gedetailleerde geschiedschrijving van de beeldende kunst in Suriname in de twintigste eeuw. In elk geval is met deze uitgave een belangrijke leemte opgevuld”, zegt de auteur.

Faber heeft de artiest nog net voor zijn overlijden rond 1995 leren kennen. Samen met Chandra van Binnendijk werkte hij toen samen aan het eerste boek over de Surinaamse beeldende kunst in Suriname. “Voor die gelegenheid spraken we toen veel met Surinaamse kunstenaars, onder andere Stuart. Ik sprak hem toen in zijn atelier dat nog bestaat”. De kunsthistoricus herinnerde zich Stuart als een charmante, aardige en vriendelijke man met twinkelende ogen. “Hij was toen al op leeftijd, 65 geloof ik. Maar het bijzondere aan hem was niet alleen dat hij verschillende dingen deed. Van postzegel ontwerpen, enorme monumenten in brons, houtsnijwerken, abstracte en realistische schilderijen, maar dat hij dit alles in zijn vrije tijd deed, want Stuart was leraar van beroep. Met het vervaardigen van het beeld van Pengel heeft hij absolute erkenning gehad als beeldende kunstenaar”, benadrukt Faber.

 

Beeld van Johan Adolf Pengel door Stuart Robles de Medina op de Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo. Foto © Michiel van Kempen

De auteur heeft met oude foto’s, documenten en herinneringen van familie en vrienden van de artiest het leven van Stuart gereconstrueerd. Een uitgebreid verslag van de productie van het Pengel standbeeld van begin tot de onthulling is ook in het boek meegenomen. Hiervoor kreeg Faber een rondleiding van Tirza, de dochter van de kunstenaar, door het voormalige woonhuis van de artiest dat voor die tijd vrij modern was ingericht. “Ze kon toen nog aangeven waar de kinderen sliepen, waar moeder de was deed enzovoort”, vertelt Faber. Maar het meeste waar de kunsthistoricus belangstelling voor had was het atelier dat de kunstenaar los van zijn huis liet bouwen. Een vierkant blok van ongeveer tien meter breed, tien meter diep en zes meter hoog, waarin hij Pengel vervaardigde.

De minder bekende werken van de artiest heeft Faber ook in het boek belicht. De houten panelen van de Centrale Bank van Suriname en ook de deuren van de bank aan de Waterkant zijn ontwerpen van De Medina. De auteur heeft enkele van de schetsen ook terug kunnen vinden bij kennissen van de artiest. Faber: “Als jongen van negentien vertrok Stuart op de boot naar Nederland voor de kunstacademie. Een jaar later volgde Rudi Getrouw hem. Erwin de Vries is een half jaar eerder gegaan. Met z’n drieën zijn ze de grondleggers van de moderne kunst in Suriname en daarom eindig ik het boek met een portret van deze drie heren.” Het boek telt 112 pagina’s met 166 afbeeldingen in kleur, meer dan honderd voetnoten en heeft een harde kaft.

[uit de Ware Tijd, 14/10/2018]

 

Zie ook dit eerdere bericht met veel afbeeldingen

1 comment to “Stuart Robles de Medina ‘vastgelegd’”

  • Bij het kijken naar dit beeld van Pengel vraag ik me af in hoeverre Stuart Robles de Medina en Jozef Klas ( van o.a. het beeld van Kwakoe) zich hebben laten inspireren door Mari Andriessen. Andriessen is bekend van De Dokwerker en het Dankbaarheidsmonument dat in Suriname te vinden is. Misschien is er ook een kunstkenner die hier iets over kan zeggen…

Your response at Nico Eigenhuis

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter