blog | werkgroep caraïbische letteren

‘Stilleven met Moor’ – A Global Table?

door Ineke Mok

Zo, die uitnodiging van het Frans Hals Museum voor de tentoonstelling kwam binnen! Door het schilderij van Jurriaen van Streeck had die meteen mijn aandacht. Een heftig schilderij, een pijnlijk en wreed schilderij omdat ik de man niet los kan zien van slavernij, geweld, ontheemding en vernedering. Het schilderij zelf is een exponent van vernedering.

 

[…]

De conservator wil dialogen. Dialogen tussen toen en nu. Maar welke dialoog hebben conservator, directeur en museummedewerkers zelf vooraf gevoerd: wat willen zij tonen en wat willen zij overbrengen in deze zaal? Een beetje dialoog had volgens mij andere tekstborden opgeleverd. Waarin bezoekers meer informatie wordt gegund, bijvoorbeeld over de manier waarop witte personen hun macht ten toon spreidden. Geef enige handvatten ‘achter die schilderijen’ te kijken. Zoom in op de Afrikaanse mannen. Wat weet je wél van hen? Wat is er bekend? Dat kan toch: een kleine aanmoediging om kritisch naar dat verleden te kijken, naar de manier waarop deze schilderijen werden gelabeld, en na te denken over de vraag wat de betekenis van die schilderijen nú is. Leg de vraag voor hoe je de schilderijen zo kunt tonen dat ze nog enigszins recht doen aan alle personen. Of besluit ze niet langer als stilleven te betitelen omdat er nu eenmaal personen op staan. Ik voel er in ieder geval weinig voor het schilderij te bekijken zoals de opdrachtgever of schilder dat graag wilde.

Lees hier het hele artikel op de blogspot van Ineke Mok, 14 oktober 2017.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter