blog | werkgroep caraïbische letteren

Snake van Michael Tedja in Cobra Museum

Michael Tedja, Snake. Foto @ Miek Hoekzema.

 

In het Cobra Museum is van 2 februari tot en met  26 mei 2013 Snake  te zien van Michael Tedja (1971 Rotterdam). De opening vindt plaats op 1 februari om 17.30 uur. Michael Tedja toont een selectie uit zijn in een periode van tien jaar ontstane oeuvre: meer dan 1500 tekeningen en schilderijen op papier en linnen. Tedja’s energie is grenzeloos en zijn visie geslepen. Hij werkt geconcentreerd met materialen, kleuren en woorden.
De ongeveer 350 voor Snake geselecteerde werken zijn soms intiem klein, soms van monumentale afmetingen en in de schilderijen zijn vrijwel altijd de meest uiteenlopende objecten verwerkt, waaronder zelfs een keer een fiets.
Michael Tedja. Foto @ Miek Hoekzema

Tedja’s geheel eigen universum kwam de afgelopen tien jaar tot wasdom in een loods buiten Amsterdam. Het fictieve karakter Snake speelt hierin een centrale rol. Snake vertelt een gelaagd verhaal, waarin alledaagse zaken hand in hand gaan met geopolitieke en historisch beladen onderwerpen. Zelf heeft hij geregeld uitwisselingen over dergelijke onderwerpen op internetfora. Daar houdt hij zich bijvoorbeeld bezig met het duiden van verbanden tussen op het eerste oog onsamenhangende cijferreeksen, wat ook in zijn beeldende werk weer zijn beslag krijgt.

Tedja is daarnaast ook schrijver. Een aantal jaren geleden schreef hij een experimentele roman van waaruit zich zijn fantasierijke beeldenwereld en universum ontvouwt. Kortom: niets is te klein voor Tedja om er aandacht aan te besteden en niets is te groot om er een mening over te hebben.

In het Cobra Contemporary-programma van het museum wordt hedendaagse kunst getoond waarin de kernwaarden en de geest van Cobra bewust of onbewust zijn te herkennen. Juist hier valt het universum van de Snake op zijn plek, vindt de directie. ‘Tedja’s gebruik van beeld en taal binnen hetzelfde beeldvlak, de betrokkenheid bij de wereld die in zijn werk tot uiting komt, en de wijze waarop zijn expressionistisch aandoende beeldtaal gevat is in een strikt en conceptueel denkkader, zijn allemaal elementen die binnen de context van het Cobra Museum uitstekend tot hun recht komen.’

Atelier Michael Tedja. Foto @ Miek Hoekzema
In één van zijn nieuwe series werken kritiseert Tedja ook de manier van ‘display’ en toe-eigening van etnografische objecten in de Westerse culturele wereld. Dit toont, zeker gezien het “veelzijdig primitivisme” van de Cobra-beweging, een zekere verwantschap, en vormt eveneens een scherpzinnig commentaar op hedendaagse discussies.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter