blog | werkgroep caraïbische letteren

Slimme boropasi’s nodig voor nieuw boek tijdens corona

door Eric Kastelein

De  COVID-19-crisis is niet het meest ideale moment om een nieuw boek uit te brengen. De media berichten bijna uitsluitend over dit verschrikkelijke virus, er zijn geen bijeenkomsten, veel winkels zijn dicht, veel boekwinkels zijn dicht en hebben hun bestellingen gehalveerd, bibliotheken zijn dicht, zalen zijn gesloten, mensen blijven thuis en praten alleen maar over corona. En dan is na ruim drie jaar onderzoek en schrijven en na grote inspanning van LM Publishers op 7 mei het boek Oog in oog met Paramaribo. Verhalen over het herinneringserfgoed gereed, klaar om verkocht te worden. Berusten en het hoofd buigen voor zoveel pech?

Samen sterk

LM Publishers, boekhandel De Vries Van Stockum en ik hebben elkaar aangekeken en iedereen was ervan overtuigd dat we boro pasi’s moesten vinden om deze crisis het hoofd te bieden. Een krachtig prsbericht levert o.a. een uitnodiging op voor een interview bij NOS Radio 1-Jouraal.  In overleg met de uitgever en Ef&Ef Media is er een 60 seconden boekhandel pitch opgenomen en naar 500 boekhandelaren gemaild. De boeklancering bij de Vries Van Stockum –  goed voor 70 à 90 gasten is vervangen door een video van vier minuten. Dit alternatief is opgenomen in de bijna lege winkel, gepresenteerd door mij en verspreid op social media. Begin van het jaar is er een begin gemaakt met het ontwikkelen van een Facebook- en LinkedIn pagina voor het boek. De communicatie met geïnteresseerden is na 12 maart geïntensiveerd en werkt. Facebook heeft binnen twee maanden een week bereik van achtduizend mensen en meer dan vijfhonderd volgers. Ook de speciaal ontwikkelde website Oog in oog met Paramaribo met onder meer Nieuws en veel foto’s uit het boek wordt goed bezocht.

‘Auteur aan de deur’

Naast een actieve uitgever is een betrokken boekhandelaar essentieel. De Vries Van Stockum heeft  op hun website een evenement gemaakt van Oog in oog met Paramaribo. Verhalen over het herinneringserfgoed. Op deze pagina staan het boek (naar keuze gesigneerd of niet), de video met de alternatieve presentatie, links naar radio-interviews, publiciteit en een Q&A met mij. Prachtig is de actie ‘auteur aan de deur’ voor klanten die in Den Haag wonen en het boek hebben besteld. Een nadeel: ik heb nog nooit zoveel kilometers door Den Haag gefietst.

300

De kracht van een pracht etalage

‘Eric,  het is een heel fraai boek over Suriname geworden en dat verdient een eigen etalage.’ Twee weken later is door de creativiteit van de medewerkers van De Vries Van Stockum de grote etalage DE blikvanger geworden aan het Spui in Den Haag.  Leuk om te zien hoe het werkt. Mensen worden naar de winkel ‘gelokt’ door de  grote vlag van Suriname. Dan dwalen de ogen naar de oude schoolkaart ernaast en Nederlanders van Surinaamse afkomst wijzen elkaar aan waar de families hebben gewoond. De djogo krijgt aandacht, de grote foto’s en op een eervolle vierde plaats het boek. Eenmaal binnen ligt een gesigneerd exemplaar voor ze klaar.                     

Op donderdag 7 mei is het boek verschenen, op maandag  11 mei rijdt de uitgever met nieuwe voorraad naar het CB. Samen sterk.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter