Slavernijdebat op Damstedelyceum
Een verslag van Stichting Stil Verleden met foto’s van Bert Reinders
Woensdag 7 december 2016, Damstedelyceum, Amsterdam-Noord. Het is kwart voor vier en langzaam aan druppelen de leerlingen binnen. De proponenten en opponenten zullen later in het programma tegenover elkaar komen te zitten. Alle voorbereidingen zijn klaar. We kunnen beginnen.
Ruim 100 leerlingen van 6 vwo waren aanwezig om hun medeleerlingen toe te juichen en de rest van het programma te volgen. Er waren ook genodigden en belangstellenden, al met al een goed gevulde zaal.
De directeur, Maria Reinders-Karg van Stichting Stil Verleden, verwelkomt de aanwezigen.
Het is het eerste educatie-event met het thema “Slavernij is allerminst verdwenen”, waar Maria terugging naar haar jeugd waar over slavernij nooit is gesproken, zoals in veel gezinnen en families in de jaren vijftig en zestig. Na de dood van haar ouders vond ze een doos vol boeken over slavernij. De vraag dringt zich op: waarom is daar nooit over gesproken? Het blijft gissen, weten zal ze het nooit.
Als gastspreker is Robert Vuijsje gevraagd die een column voorlas over discriminatie in Nederland na WO II.
Het debat begint over het thema dat de leerlingen is voorgelegd. In de achterliggende week zijn ze met de stelling aan de slag gegaan, die Stichting Stil verleden hun had voorgelegd:
„Universele wetgeving tegen slavernij heeft geen zin wanneer slavernij deel is van een cultuur.”
Docent Nederlands Michiel van Kempen is debatleider en houdt het debat goed in de gaten.
Na 45 minuten is het tijd dat de jury zich terugtrekt, waarna de muzikale omlijsting wordt verzorgd door singer-songwriter Robby Harman en percussionist Yuchi Cordoba. Tot slot was er een spontaan optreden van leerlingen met een lied van André Hazes.
Dan is het tijd voor de uitreiking, er zijn 4 winnaars uit het debat gekozen. Er is gelet op inhoud en presentatie. De leerlingen hebben allen goed hun best gedaan.
Een pittige stelling, maar mooi gedebatteerd.
(De Stichting Stil Verleden heeft eerder op dezelfde school lessen over slavernij verzorgd in de klassen 4-vwo en 4-havo.)