blog | werkgroep caraïbische letteren

Scott Rollins – Onderdompeling

Voor Vernon

Bij binnenkomst van de zaal, opgesteld in een lagune van licht,
pal te midden van de vissen van de bari grandi*, de matrimoniaal,
het toetsenbord, de basklarinet, de fluit, de conga, de
tambú, de wiri, geduldig wachtend op onze luisterende oren. Er
is een spel met onomatopee in spe de klanken komen dadelijk
aan. Uit het leven gegrepen, uit het water gehaald, de klankkast
en danspassen van de tumba gezongen in lettergrepen. Het
klankbord van het verlangen naar vertier en vrijheid.
Vooraf een ijle bries van geluid, het tikken in de maat met de
stok fijntjes op de flinterdunne snaar van een vezel van het blad
van de kokospalm, versterkt door de mondholte. Dan komt bij
jouw binnenkomst de benta tot leven. Deze mondboog is noch
uitgestorven noch monddood zoals een academicus recent
beweerde. Jouw zorgvuldige zoektocht door het geluidsarchief
wordt nieuw leven ingeblazen. In herinnering gebracht.
Actueel gemaakt.
Een vangst van noten, oogst van anekdoten, spartelende tonen,
ritmes, muzikaal begeleid op de menselijke maat met instrumenten
van de geesten, komen weer tot leven in het heden te
midden van dit uitgestalde decor.
Daar gaan we dan, eerst pootjebaden, dan kopje onder, dan de
onderdompeling, dan meegesleurd in de stroom naar de diepte,
dan weer terug naar de oppervlakte, dan weer aangespoeld
aan land, even uit balans maar weer in herinnering gebracht,
maar nu met het nieuwe inzicht, hoe men hier op dit eiland is
aangeland, hoe hun dromen toch niet verpand waren aan het
altaar, de schandpaal van de handel in mensen.

*Bari grandi, matrimoniaal zijn percussie-instrumenten gebruikt in Curaçaose muziekgenre bekend onder de naam muzik di zumbi (muziek van de geesten)

[uit: Scott Rollins, Spiegelschriften. Haarlem: In de Knipscheer, 2024.]

Scott Rollins in De Pletterij, Haarlem, zondag 13 oktober 2024, bij de presentatie van zijn bundel Spiegelschriften.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter