blog | werkgroep caraïbische letteren

Schandelijke vertoning bij onthulling beeld van de Hindostaanse Landbouwer

door Radjindre Ramdhani

In het kader van de viering van 138 jaar Hindostaanse Immigratie hebben diverse Hindostaanse organisaties het initiatief genomen om een standbeeld te onthullen op het terrein van de Kwatta Markt; dit met de bedoeling om de Hindostaanse landbouwer te eren. Weken van tevoren werd via diverse media opgeroepen om zoveel mogelijk aanwezig te zijn tijdens de onthulling. Aan deze oproep is massaal gehoor gegeven, naar later is gebleken tot grote schande van de organisatie! De genodigden werden namelijk opgevangen achter de Kwatta Markt, op een drassig stukje terrein. De opgezette tenten waren nauwelijks toereikend om 50 personen te herbergen, terwijl er zeker 300 mensen aanwezig waren. De gelukkigen konden nog net een zitplaats bemachtigen, of persten zich samen in de schaars beschikbare ruimtes van de food court van de markt. Toch was het allergrootste deel van de aanwezigen, waaronder bejaarden, vrouwen en kinderen, gedwongen om alle ceremonies, die maar liefst vier uur (!) duurden, staande in de brandende, verzengende zon te volgen. De ceremonies bestonden merendeels uit lange, saaie toespraken die veel wrevel opriepen bij het publiek. Het leek er veel op dat elke Hindostaanse man zich geroepen voelde om een speech te houden, waarbij de sprekers ook nog en steeds weer hetzelfde verhaal afdraaiden. Dit, tot grote ergernis van de toehoorders.

Frappant was dat de Hindostaanse vrouwen mochten opdraven als entertainment object om een enkel gedicht voor te dragen, of een kort liedje te zingen. Alle toespraken waren in handen van mannen! Blijkbaar leven Hindostaanse mannen in dit land nog steeds in het stenen tijdperk.

Helemaal stuitend en een absolute schande voor de Hindostanen in dit land, is het beeld van de Hindostaanse landbouwer: de beeldhouwer heeft namelijk slechts een man in beeld gebracht, terwijl de zwaarste arbeid op het land altijd is verricht door de Hindostaanse vrouw! Hindostaanse vrouwen werkten net zo hard op het land, als hun mannen en vaak nog harder.
Zij hadden bovendien een driedubbele taak. Naast het feit, dat ze zij aan zij met hun partner het land bewerkten, moesten zij ook nog zorgen voor hun kinderen en daarnaast moesten zij het huishouden runnen. Drie zware taken!

Mijn eigen moeder en mijn eigen oma, werkten in een tijdperk zonder gascilinders, leidingwater en elektriciteit, te midden van slangen en muskieten, in een tijdperk zonder sociale voorzieningen en artsenposten, van ’s ochtends drie uur tot ’s avonds tien uur, dag na dag, jaar na jaar, vanaf hun zesde levensjaar, zonder vakantie, bij het licht van fakkels en flambouwen! Nauwelijks enkele uren na de bevalling waren ze alweer bezig in de rijstvelden, of op het land. De inzet van de Hindostaanse vrouw, in hun gezamenlijke strijd om te kunnen overleven, is ongeëvenaard. Zonder de inzet en werklust en opoffering van de Hindostaanse vrouw zouden de mannelijke landbouwers het nauwelijks gered hebben. Daarom is het een absolute schande dat bij de onthulling van het beeld ter ere van de Hindostaanse landbouwer, de vrouw volledig buiten beeld is gelaten. Dit geeft ook aan hoe Hindostanen in Suriname omgaan met hun vrouwen: ze zijn alleen maar goed om ons te vermaken, met zang, dans en gedichten. Ze zijn alleen maar goed om kinderen te baren en het huishouden te doen. Mag ik me als Hindostaanse man even diep schamen? Maar ook de Hindostaanse vrouwen in Suriname moeten zich diep schamen, dat ze alles zo gelaten ondergaan, zonder protest, alsof ze slaven zijn. Het wordt tijd dat de Hindostaanse vrouw ook leert om keti-koti te vieren. De Hindostaanse vrouw moet nu ook eens beginnen met op te komen voor haar rechten. Met dit beeld op de Kwatta Markt zijn de rechten van de immer hardwerkende Hindostaanse vrouw terzijde gelegd.

Reactie op ingezonden stuk over landbouwersmonument

door Radjoe Bhikharie

Naar aanleiding van het ingezonden stuk ”Schandelijke vertoning bij de onthulling beeld van de Hindostaanse landbouwers” geschreven door Radjindre Ramdhani wens ik het volgende te stellen: De schrijver heeft gemeend om enkele kritische kanttekeningen te plaatsen hetgeen door ons gewaardeerd wordt. Echter moet hij zaken niet uit hun context halen en dramatiseren. Dat er een kleine tent opgezet was, waardoor velen in de zon moesten staan, is een omissie onzerzijds. Echter verzuimt de schrijver aan te geven dat er later wel extra stoelen zijn aangerukt. Overal waar er gewerkt wordt, worden er fouten gemaakt. De organisatie heeft haar verontschuldigingen hiervoor reeds aangeboden.

In eerste instantie zou de plechtigheid voor de markt plaatsvinden, maar op advies van de politie is die toen verplaatst achter op het erf van de markt. Ik wil de schrijver vragen of hij ook kritiek zou leveren wanneer de organisatie een Indiase artiest daar onder die omstandigheden zou laten optreden, gekoppeld aan een dansparty in de openlucht. U zou zeker de zon en de regen hebben getrotseerd om het mee te maken, denk ik.
U schrijft over miskenning van de Hindostaanse vrouw omdat zij niet aan het woord kwamen. Het comité heeft gewerkt met verschillende belangenorganisaties en de afspraak was dat alleen de voorzitters van die organisaties aan het woord zouden komen. Is het dan onze schuld dat de Hindostaanse vrouw niet participeert of de leiding heeft van een der organisaties? Bovendien waren beide ceremoniemeesters vrouw. Is het u niet opgevallen dat mevrouw Indra Djwalapersad namens de Hindostaanse landbouw vrouw daar het woord voerde?

Dat er geen vrouw is uitgebeeld, hoeft toch ook geen ramp te zijn. Immers lag het in de bedoeling om ook een vrouwelijk beeld te plaatsen, maar de plek welke ons is toegewezen bood ons die ruimte niet. Indien wij slechts een vrouw hadden uitgebeeld zou u toch ook geklaagd hebben, waarom de man er niet bij was. Uw opvatting is verkeerd, wij onderkennen dat de vrouwen ook hard hebben gewerkt, maar landbouw was een gezinsaangelegenheid. Ook de kinderen werkten keihard mee, dus zouden wij volgens uw conceptie ook een kind moeten uitbeelden. U begrijpt dat dit niet haalbaar kan zijn. Wij doen een beroep op u om uw negatieve gedachten te transformeren in positieve inspirerende gedachten zoals dat beeld ook immers moet voorstellen.

Comité landbouwersmonument
Radjoe Bhikharie ( Publiciteitsdienst)
Tel .: 8793253

[Dagblad Suriname, 16/06/2011]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter