blog | werkgroep caraïbische letteren

Scarlet-Anansi-Ocloo

Vertrekkend vanuit het verhaal van Medea onderzoekt Gorges Ocloo in Scarlet-Anansi-Ocloo de link tussen deze mythische figuur en genocides. Voor hem kennen genocides hun oorsprong in dit verhaal: Medea brengt immers haar eigen kinderen om, ze doodt iets wat ze zelf voortgebracht heeft. Medea als de Oermoeder van de genocides?

Scarlet Anansi_FSImage_1_Foto_Gorges_Ocloo

In de verbeeldingswereld van Gorges Ocloo heet Medea Scarlet Anansi Ocloo. Scarlet / Medea zal niet alleen doden op theatrale wijze maar zal ook willen heersen over al het geweld. Ze zal het stoppen, wissen, totdat er niets meer over blijft. In die leegte zal misschien een nieuwe wereld ontstaan die al snel weer bevuild zal worden, opnieuw door geweld.

Voor deze voorstelling schreef Gorges Ocloo eigen tekstmateriaal, waarbij hij zich onder meer liet inspireren door Ghanese Anansi-verhalen, Medea-materiaal van Heiner Müller, The Famished Road van Ben Okri en Duizend Heuvels van Koen Peeters.

Van en met Tania Van der Sanden, Jannis Arfeuille, Ewout Lehoucq, Gorges Ocloo, e.a. | productie RITS | School of Arts i.s.m. Pianofabriek en Kaaitheater | begeleiding Sam Bogaerts, Pol Dehert, Klaas Tindemans, Harry Cole

Kaaistudio’s
81 Rue Notre-Dame du Sommeil, 1000 Bruxelles
www.rits.be/theater
gratis tickets

on 02.06.2014 at 16:52
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter