blog | werkgroep caraïbische letteren

Rondetafelgesprek: Suriname revisited

Tijdens deze editie van de Round Table van het Verzetsmuseum in Amsterdam staat de recente geschiedenis van Suriname centraal en de invloed daarvan op creatieve makers. Aanleiding is dat het dit jaar veertig jaar geleden is dat de Decembermoorden plaatsvonden. De jaren 1980 waren roerige tijden voor Suriname. Tegelijkertijd kent Suriname nog veel meer geschiedenissen, verhalen en stemmen – van verzet, veerkracht, slavernij, kolonialisme en meer.

In hoeverre heeft de geschiedenis van Suriname invloed op en is deze relevant voor de jongere generatie creatieve makers? Waar halen zij hun inspiratie uit? En wat kan creativiteit en storytelling voor de maatschappij in Suriname en Nederland betekenen?  Aan de hand van het werk van enkele makers, gaan we hierop in.

Moderator Noraly Beyer gaat hierover in gesprek met documentairemaker Ananta Khemradj, theatermaker Wensley Piqué en  documentairemakeren schrijver Kevin Headly. Met bijdrage van Romeo Hoost, voorzitter Comité Herdenking Slachtoffers Suriname.

Moderator

Noraly Beyer

Noraly Beyer werkte jarenlang als redacteur/presentator van het NOS Journaal en de Wereldomroep. Ze speelde rollen in theatervoorstellingen als Medea, De Afscheidsmonologen en Suriname en ik, en ze schrijft zelf ook toneelstukken. Daarnaast presenteert ze regelmatig debatten en publiceert ze columns. In 2009 ontving ze de Cosmic Award voor haar rol als pleitbezorger voor meer diversiteit in de Nederlandse media. Herinneringen aan haar jeugdjaren in Curaçao werden door John Leerdam opgetekend in De Antillen en ik (2008). In 2018 speelde ze de rol van verteller inThe Passion. In 2020 publiceerde ze Recht en waarheid maken vrij. De Decembermoorden herdacht.

Sprekers

Ananta Khemradj – documentairemaker

AnantaKhemradj is documentairemaker, en werkte eerder als journalist voor ABC Aktueel in Suriname. In 2018 verscheen haar documentaire ‘Je kan toch lezen’. Hierin onderzocht Khemradj waarom ze zelf zo weinig weet over de roerige jaren 1980 in Suriname. Momenteel legt ze de laatste hand aan haar volgende documentaire over dit onderwerp.

Wensley Piqué – theatermaker

Wensley Piqué is theatermaker, docent, choreograaf en poppenspeler. Hij behoorde jarenlang tot de vaste spelerskern van theatergroep DOX. In 2017 studeerde hij af als theatermaker en docent Drama aan de Toneelacademie Maastricht. Wensley speelde voorstellingen in Nederland, België, Duitsland, Polen, China, en Suriname en was te zien op festivals als Oerol, de Parade en Theaterfestival Boulevard. In het najaar van 2021 ging zijn poppenvoorstelling GRANM’MA in première, een coproductie van het Bijlmer Parktheater en ROSE Stories. Granm’ma is een ode aan zijn Surinaamse grootmoeder.

Kevin Headly – journalist

Kevin Headley is een Surinaamse documentairemaker. Hij is geboren en getogen in Suriname en leerde in 2009 de basisvaardigheden van filmmaken op de Media Academie in Nederland. Ook was hij werkzaam bij het productiehuis Multiculturele Televisie Nederland. Kevin heeft een aantal producties op zijn naam staan die in Suriname en het buitenland zijn vertoond. Momenteel focust Kevin zich op het vervaardigen van korte reportages en documentaires over de geschiedenis en de natuur van Suriname.

Romeo Hoost – voorzitter Comité Herdenking Slachtoffers Suriname

Romeo Hoost is voorzitter van het Comité Herdenking Slachtoffers Suriname en organiseert jaarlijks in Amsterdam de herdenking van de 8 decembermoorden. Hij verloor in de beruchte nacht van de moorden zijn neef Eddy Hoost – advocaat, minister van Justitie en tegenstander van het oud militair regime in Suriname.

THE ROUND TABLE TALK  #7

  • Datum: vrijdag 21 januari 2022, 19.30 – 20.45 uur
  • Door coronamaatregelen alleen te volgen via de livestream
  • Praat mee en stel je vragen aan de sprekers via de chat
  • Ticket à € 3,50 hier te bestellen 

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter