blog | werkgroep caraïbische letteren

Remy Jungerman in Stedelijk Museum Amsterdam: Behind the forest

Op 20 november 2021 is in het Stedelijk Museum Amsterdam een groot overzicht geopend van het werk van de laatste vijftien jaar van Remy Jungerman. Op de tentoonstelling is werk te zien van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal  is  gemaakt voor de tentoonstelling.

Remy Jungerman, Wise words, katoen textiel, kaolien (pimba), jeneverkruiken, fotoprints, tegels, kaart, hout, 172 x 173 x 23 cm, 2010. Courtesy van de kunstenaar en Galerie Ron Mandos. Fotografie Aatjan Renders

Remy Jungerman beweegt zich in zijn sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan.

Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk.

De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi. Jungerman neemt dan ook het jaar 2005 als beginpunt voor dit overzicht van zijn artistieke oeuvre. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden. Verbanden leggen en beeldculturen naast of tegenover elkaar plaatsen zijn onderdeel van zijn nadrukkelijke streven naar een autonome beeldtaal, waarin recht wordt gedaan aan de verschillende culturen van de landen die voor hem bepalend zijn: Suriname, Nederland en de Verenigde Staten.

Tentoonstelling — 20 nov 2021 t/m 13 mrt 2022

Koop ticket(s)Plan je bezoek

Lees hier meer en zie meer afbeeldingen

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter