blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Reactie op het artikel van Prof. Dr. Gloria Wekker

door Henry Eersteling

Ik ben het geheel eens met het artikel van mevrouw Wekker (Religie als opium van het volk) op Starnieuws [zie hieronder op CU]. Terecht wijst zij op de beknottende werking van de godsdienst in Suriname. Aanleiding is mede de commotie die is ontstaan naar aanleiding van het antihomo-lied ‘Bullet’.

zevenedagsadventisten

Kerk van de Zevendedagsadventisten, Suriname

Als atheïst, geboren en getogen in het Surinaamse binnenland, is het hele artikel van mevrouw Wekker mij uit het hart gegrepen. Het klopt allemaal wat mevrouw Wekker schrijft. Ook ik verbaas mij elke keer in Suriname over de steeds ernstigere vormen die het geloof in het land aanneemt. De religiositeit is werkelijk overal, in bijna elke ontmoeting en in elk gesprek. Tijdens mijn laatste bezoek afgelopen zomer overkwam mij dit weer. Je hoeft maar de radio aan te zetten en je wordt werkelijk de hele ochtend onderworpen aan (lees ook: doodgegooid met) overlijdensberichten waarin de grootheid van de Here Jezus en Zijn Vader (God) wordt omgeroepen. Niet alleen bij overlijdensberichten is het Jezus van voor en Jezus van achteren, ook bij alledaagse bezigheden is dit schering en inslag. Een deelname aan een wandelmars in het Surinaamse binnenland leerde dat het lopen kennelijk makkelijker ging als de grootheid van Jezus uit volle borst werd gescandeerd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Katholieke kerk Galibi aan de Marowijnerivier

Met mevrouw Wekker meen ik dat het simplistische geloof ‘om niet te spreken over een kinderachtig geloof in metafysische bakerpraat’ mede een gevolg is van het teleurstellende scholings- en vormingsniveau in het land. Bij goede scholing en vorming wordt aandacht geschonken aan bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van het christendom. Ik hou mij met dit laatste bezig en mijn recente bezoek aan Rome heeft mij weer gesterkt in het geloof dat het goed is om met atheïstische bril naar het christendom (en zeer zeker ook naar andere geloven) te kijken. Het moet niet uitsluitend aan gelovigen worden overgelaten om maatschappelijke fenomenen (als LBGT) te duiden en zeker niet als ze dit uitsluitend doen door de bril van hun profeten, messiassen en godheden. Anders wordt het leiden in last en zullen wij vanuit het humanistisch perspectief in de aap gelogeerd raken.

vaticaan-640x480

Zicht op het Vaticaanplein en Rome, Italië

Het komt mij daarom ook voor dat het tijd wordt om de godsdiensten in Suriname ook door de bril van godsdiensthistorici en filosofen te bestuderen en hieruit lering te trekken met het oog op de maatschappelijke verschijnselen. Dit in het voetspoor van mevrouw Wekker.

Mr. Henry Eersteling
Den Haag

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter