blog | werkgroep caraïbische letteren

Raimen Bijlhout in Ready Tex

De Readytex Art Gallery in Paramaribo presenteert in deze vakantieperiode een minifeature van Raimen Bijlhout, een van de jongere en minder bekende kunstenaars die nu toch steeds actiever op de Surinaamse kunstmarkt aanwezig is. Zijn werk is gevarieerd, evenals zijn materiaalgebruik en de gehanteerde techniek.

“Als iets me inspireert, dan gebruik ik dat in mijn kunst.” Dat zegt de kunstenaar over de verschillende thema’s die terug te vinden zijn in het werk in deze minifeature. Het is daarom heel erg gevarieerd. Hij bindt zich niet graag aan één thema, maar wil vrij zijn om in te spelen op dingen die hem aanspreken. In 2009 begon hij zijn thema ‘togetherness’ waarin pangi-stof en angisa-modellen gecombineerd werden. Hier voegt hij kenmerkende culturele elementen van de marrons en de stadscreolen samen in zijn werkstukken en creëert daarmee een symbolische eenheid tussen de twee groepen. Dit thema komt nog steeds terug in zijn werk. Met acrylverf in uiteenlopende kleuren en pangi-stoffen in verschillende motieven, verwerkt hij soms duidelijk, soms minder duidelijk de anisa modellen en plaatst vaak ook de naam van de anisa op het werk. Hij gebruikt dit thema onder andere ook op de beschilderde vensters die hij hier tentoonstelt. De vensters zijn vrij en impulsief beschilderd. Zilver, veelkleurig, beplakt met pangistoffen en anisa patronen en bewerkt met koperen details, krijgen de oude vensters nieuw leven. Elke is weer anders. Ze zijn aan beide kanten beschilderd en bewerkt en het is de moeite waard elke zijde goed te bekijken, vandaar dat ze in de gallery ook op een vrijstaande manier geplaatst zijn.

Maar ook realistische portretten maken deel uit van de collectie. Opvallend zijn de drie grote portretten op jute van marronvrouwen. The future is daar één van. De vrouw die daar trots en fier op de voorgrond staat kijkt onverslagen en vastberaden naar de toekomst, ondanks het feit dat ver beneden haar, een vlammenzee suggereert dat haar dorp vergaan is. Deze werken, de één in olieverf en de ander in acryl, geven inderdaad weer een andere zijde van Raimen Bijlhout te zien.
Een stadsgezicht en een stilleven completeren de collectie. In beide gevallen werkt de kunstenaar voor de algemene compositie initieel vanuit foto’s, maar laat er daarna zijn eigen creativiteit op los. Het stadsgezicht schildert hij in acrylverf, zoals hij dat het liefst doet, met veel structuur en reliëf waardoor de oude gebouwen en de palmbomen een levendig karakter krijgen. Het stilleven echter, is heel nauwkeurig en gaaf op papier getekend met droge pastel in verschillende kleuren.

Raimen Bijlhout laat in deze gevarieerde minifeature een deel zien wat hij allemaal kan. Een deel, omdat hij nog veel meer kan. Hij maakt bijvoorbeeld ook vaker driedimensionaal werk van bijvoorbeeld kotomisi’s uit papier-maché en er zijn in de gallery ook een aantal karakteristieke, maar toch aparte, stadsgezichten op papier van hem te verkrijgen.

De minifeature van Raimen Bijlhout is te bezichtigen in de Readytex Art Gallery aan de Maagdenstraat, tot en met 11 september.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter