Presentatie van drie historische romans: Wiersinga, Lo A Njoe, Launspach
Onder de noemer De romantische liefde vindt op 6 november een zondagse editie plaats van Letterij, het somtijds geopende literair café van Uitgeverij In de Knipscheer in de Haarlemse Pletterij.
Dit keer ontvangt Letterij Els Launspach, Clyde Lo A Njoe en Pim Wiersinga. Els Launspach presenteert haar roman Maîtresse van Oranje over Margaretha van Mechelen, haar relatie met de zoon van Willem van Oranje, de ongehuwde prins Maurits, en hun zoon, de latere Willem van Nassau. Clyde Lo A Njoe, de Arubaanse beeldend kunstenaar, dichter en wereldburger, presenteert zijn vuistdikke roman Parelmoerpoeder, het bijzondere verhaal over hoe de joods-Duitse ouders van hoofdpersoon Esther de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam overleefden en hoe hun oorlog nadien de hare werd. Pim Wiersinga voert zijn lezers in Eleonora en de liefde de Middeleeuwen binnen aan de hand van troubadour Thomas die niet alleen daarin het meesterschap nastreeft. In episodes van epische allure schetst Wiersinga de geboorte van de romantische liefde zoals wij die nog altijd kennen, al was het maar in de herinnering: groots en teder, loyaal en overspelig. Aan het programma werken verder mee als interviewers van de auteurs Peter de Rijk en Thijs Launspach. De presentatie is in handen van Franc Knipscheer.
Zaal open 15.00 uur. Aanvang 15.30 uur. De toegang is gratis. Vooraf reserveren is verplicht.
Pim Wiersinga
In Eleonora en de liefde bewijst Pim Wiersinga opnieuw zijn talent om de geschiedenis tot leven te brengen in kleurrijke personages en fantasierijke taferelen – niet voor niets is hij in het verleden vergeleken met auteurs als Couperus en Vestdijk. In episodes van epische allure schetst hij de geboorte van de romantische liefde zoals wij die nog altijd kennen, al was het maar in de herinnering: groots en teder, loyaal en overspelig.
Nu de positie van leerling-troubadour Thomas aan het voorheen zo veilige hof van gravin Marie in Troyes onhoudbaar is geworden, komt zijn streven naar meesterschap – zowel in zijn eigen kunst als in de hoge kunst der Minne – op scherp te staan. Het oordeel van de oude Eleonora van Aquitanië, die nog altijd faam geniet als Minnevorstin, wordt nu een zaak van leven of dood. Wanneer Thomas’ ster later rijzende is, beticht een ketterjager hem van majesteitsschennis, blasfemie en overspel; opnieuw moet de jongeman de wijk nemen. Intussen wordt hertogin Eleonora, die een grote genegenheid voor hem heeft opgevat, vermorzeld tussen ‘het rijk van de noodzaak’ en ‘het rijk van de vrijheid’.
Velen vinden dit vonnis te licht, onthult de oude hertogin in haar onorthodoxe en ietwat scandaleuze geheime kronieken. Alleen ik weet hoe vreselijk de ‘lichte’ ballingschap voor Thomas zelf is, ik ervaar het aan den lijve: in feite heb ik hem en mij een eendere straf opgelegd, door een wig te slaan die ons uit elkaar drijft.
Pim Wiersinga debuteerde in 1992 met Honingvogels en bouwt sindsdien aan een uniek oeuvre. Over het historische karakter van zijn werk zegt hij: ‘Fictie is de herinnering aan wat nooit is gebeurd. De feiten mogen kloppen, maar de fantasie moet kloppen.’ In januari 2017 verschijnt van Pim Wiersinga’s vorige roman Het paviljoen van de vergeten concubines (In de Knipscheer, 2014) een Engelse vertaling bij Regal House.
Pim Wiersinga
Eleonora en de liefde
Historische roman
Gebrocheerd in omslag, 612 blz., € 24,50
ISBN 978-90-6265-910-4