Parra Odyssee: ode aan filmmaker Pim de la Parra
Hij bracht met productiemaatschappij $corpio lef en bravoure in het Nederlandse filmbedrijf en werd miljonair met Blue Movie. Ook richtte hij de Surinaamse Filmacademie op en was, als pionier van de minimal movie, inspirator van menig beginnend filmmaker. Eye Filmmuseum brengt in juni het werk van Pim de la Parra onder de aandacht met een ruime doorsnee van zijn oeuvre. Ook is De la Parra’s speelfilmdebuut Obsessions (1969) door Eye gerestaureerd en opnieuw te zien in de theaters. De sinds 1996 in Paramaribo gevestigde filmmaker, producent, schrijver en initiator komt naar Amsterdam om zelf de voorstellingen in te leiden.
Parra Odyssee, Eye Filmmuseum, 20 t/m 26 juni 2019. Restauratie en landelijke uitbreng Obsessions vanaf 20 juni. www.eyefilm.nl/pimdelaparra.
Eye brengt een ode aan De la Parra’s kleurrijke carrière met de heruitbreng van het digitaal gerestaureerde Obsessions en een selectie van maar liefst veertien titels. Een groot deel van de gerestaureerde films is te zien in originele analoge vertoning (35mm).
Programma in Eye
De wilde $corpio-jaren komen in beeld met titels als Rubia’s Jungle (1970) en Mijn nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra (1975). Niet te missen is de eenmalige vertoning van de stille zwartwitproductie Dirty Picture (1989) met jazzy live muziek van componist Kevin Toma. De la Parra’s liefde voor Suriname is te zien in de klassieker Wan Pipel (1975) en de Surinaamse Filmacademie-productie Het geheim van de Saramacca-rivier (2007). Ook de minimal movies zijn vertegenwoordigd, waaronder Lost in Amsterdam (1989), Let the Music Dance (1990) en De nacht van de wilde ezels (1990). De la Parra is ook nu nog een inspiratiebron voor Nederlandse filmmakers: in de documentaire Parradox (2010) brengt In-Soo Radstake het bewogen leven van een van Nederlands kleurrijkste filmmakers in beeld.
Heruitbreng Obsessions
Voor zijn speelfilmdebuut Obsessions, een ‘sex-psycho-suspense-murder-mystery’, ging de jonge De la Parra doortastend tewerk. Voor de score strikte hij niemand minder dan Hitchcocks vaste componist Bernard Hermann, en een piepjonge Martin Scorsese schreef mee aan het scenario. Vanwege de gewaagde blootscènes was Obsessions een publiekssucces en een voorloper van wat ‘de Nederlandse seksgolf’ werd genoemd; De la Parra herinnert zich dat de film aan meer dan honderd landen werd verkocht.
Obsessions is vanaf 20 juni weer te zien in het filmmuseum, dat ook de landelijke distributie verzorgt.
Terug in Amsterdam
De la Parra komt vanuit Paramaribo naar Amsterdam en is een hele week in Eye om met publiek en cast- en crewleden terug te kijken en te vertellen over zijn films. Bij vrijwel alle films verzorgt hij zelf de inleiding.