blog | werkgroep caraïbische letteren

Opgroeien tussen boeken en tijdschriften: een interview met Nico Luydens/Deel I

door Quito Nicolaas

Een boekhandel is al lang niet meer een plek om boeken te kopen. Steeds meer zie je boekhandels een aparte leeshoek inrichten, waar je in alle rust een boek kan doorbladeren. Klanten letten ook op hun beurt op een aantal aspecten: de bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en het assortiment. Boekhandel Van Dorp is sinds 1967 op Aruba actief en jarenlang in de Nassaustraat gevestigd geweest. In 2001 is Boekhandel Van Dorp een fusie aangegaan met De Wit Stores. Onder behoud van de eigen bedrijfsnaam gingen beide boekhandels door met hun boekenverkoop. Al enkele jaren is Van Dorp in een nieuw gebouw in Dakota gehuisvest, waar Nico Luydens de scepter zwaait. Vandaag het eerste deel van ons gesprek met een boekenliefhebber.

Generaties kennen u als een bekend gezicht bij Boekhandel van Dorp. Hoe lang zit u al in het boekenvak? Binnenkort ben ik 38 jaar werkzaam bij Boekhandel van Dorp. Ik begon meteen na mijn HBS-opleiding aan het Colegio Arubano. Aanvankelijk zou ik de studie Tolk/vertaler gaan volgen. Ik beheerste de vreemde talen goed en diende een aanvraag in voor een studiebeurs. Echter men wou mij geen studiebeurs voor die studie verlenen, wel voor een onderwijzersopleiding. Maar ik wou helemaal geen onderwijzer worden en besloot op dat moment dat ik op een latere tijdstip de knoop zou doorhakken. Eerst begon ik bij van Dorp met een vakantiebaantje. Toen de directeur vernam dat ik geslaagd was, belde hij mijn vader op om mij een baan aan te bieden. Ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en was na afloop meteen aangenomen. En hier ben ik tot de dag van vandaag.

Wat voor soort boeken worden het meest verkocht? Zijn dat meer romans, thrillers of juist educatieve boeken? Is er een verandering vergeleken met vroeger?
Het is een verkeerd beeld dat de ene genre beter verkoopt dan de andere. Elke genre kent zijn seizoen waarin het meest verkoopt. Bijvoorbeeld kinderboeken verkopen het meest tijdens de maanden oktober – januari en sowieso tijdens de Kinderboekenweek, Sinterklaasfeest en de kerstdagen. Normaliter verkoopt allerlei boeken goed, de een meer dan de ander. Er is wel een verschil met vroeger in die zin dat de Arubaanse literatuur thans veel meer verkoopt. Langzaam aan worden boeken van lokale auteurs gekocht. Maar ook boeken op het gebied van New Age en Spiritualisme verkopen goed.

Zijn het vrouwen of mannen, jongeren of ouderen die voornamelijk een boek kopen? Ik heb het idee dat vrouwen meer dan mannen boeken kopen. En uit die groep eerder volwassenen dan jongeren. Als boekhandel moet je altijd elke doelgroep kunnen cateren.

Boekpromotie, is dat een zaak van de auteur of van de boekhandel? En waarom?
Het promoten van een boek moet een taak zijn van zowel auteur als boekhandel. Veel auteurs schrijven een boek, publiceren het vervolgens, er vindt een boekpresentatie plaats en tot daar. Als het in eigen beheer wordt uitgegeven, dan blijft hij het boek promoten en stapt de boekhandel binnen om te informeren naar de verkoop. Iedere keer als er een kans zich voordoet, dan is hij van de partij om de verkoop van zijn boek een extra impuls te geven. Er zijn ook auteurs die na het verschijnen van het boek, de promotie aan een vertegenwoordiger overlaten en hoor of zie je zo’n auteur niet meer. Vaak laat de pr-taak van zo’n vertegenwoordiger te wensen over. Zelf hou ik de verkoop van lokale auteurs goed in de gaten. Nabestelling op tijd, het etaleren van de boekjes op een dusdanige manier dat het de aandacht blijft trekken.

U bent als eerste boekhandel begonnen met een e-mail campagne om de klanten te berichten over recent ontvangen of gepubliceerde boeken. Hoe verliep zo’n actie, is dit succesvol geweest? De nieuwsbrief die ik onder de klanten verspreid, bereikt steeds meer van onze clientèle. Onze e-mailbestand blijft groeien en werpt zeker zijn vruchten af. Onze clientèle is altijd in afwachting van de nieuwsbrief om te lezen welke nieuwe boeken uit zijn. Ook om te weten te komen welke lezersactiviteiten op stapel zijn. Met name als er nieuwe uitgaven van een lokale auteurs zijn.

Op welk andere wijze worden de boeken onder de aandacht gebracht?
Vorig jaar zijn wij begonnen met een boeken top 20. Op die manier weten de bezoekers van Boekhandel van Dorp welke de meest gelezen boeken zijn. Of men mailt om naar de boekenprijs te informeren, dan wel om een exemplaar te reserveren. Onze boekhandel heeft zelfs klanten in het buitenland die regelmatig boeken bestelt en naar hun adres worden verzonden.

Op welke manier bestelt u boeken voor van Dorp, bv in het geval van een bestseller?
Soms bestel ik een boek waarvoor heel veel belangstelling voor bestaat, een bestseller bijvoorbeeld. Dan stuur ik een newsletter rond met als aanhef Binnenkort te verwachten en dan weten onze klanten dat ze ruim van tevoren moeten reserveren voor dat ene boekexemplaar. Aan de hand van de reserveringen, weet ik ook of ik bij moet bestellen. Boekhandel van Dorp is ook de enigste boekhandel die veel doet om locale auteurs te promoten.

Kunt u wat meer vertellen wat u allemaal doet aan boekenpromotie?
Inderdaad, als boekhandel doen wij veel aan de promotie van onze lokale auteurs. Als een nieuw boek op de markt verschijnt of in eigen beheer wordt uitgegeven, dan benader ik zo’n auteur om aan een van onze activiteiten deel te nemen. Meestal is dat een boekpresentatie op de zaterdagochtend. Er volgt dan een persbericht en een mail naar onze klanten. Een dag eerder zit ik dan samen met de auteur in het praatprogramma Nos mainta op televisie om de activiteit en het boek aan te kondigen.

Volgende week 18 maart verschijnt het slotdeel van het interview met Nico Luydens.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter