blog | werkgroep caraïbische letteren
0
 

Omzwervingen van een eeuwenoude banjo

Op tour in Nederland móet de Amerikaanse folkmuzikante Rhiannon Giddens hem zien: de Creole Bania, de oudste banjo ter wereld, uit Suriname. Het museumstuk laat zien wat zij ook in haar werk wil laten zien: hoe de geschiedenis vervalst kan raken.

door Leendert van der Valk

Ze is gaan zitten met haar banjo op de knie. Midden in het Tropenmuseum tokkelt Rhiannon Giddens muziek uit 1688, het oudste overgeleverde Afrikaanse muziekstuk uit de Cariben. In een vitrine boven haar hoofd hangt de oudste banjo ter wereld, de Creole Bania uit Suriname. Die is de reden dat de gelauwerde Amerikaanse folkmuzikante, nog slaperig van de reis, haar schema deze ochtend heeft omgegooid.

Banjo. Suriname, 1770-1777. Inv. nr. RV-360-5696 KIT, Amsterdam

„Er mist een drone-snaar”, zegt Giddens, als ze het instrument aandachtig bekijkt door het glas, waarachter het wegens de verzekering en kwetsbaarheid moet blijven. De aparte snaar, typisch voor de banjo, is waarschijnlijk afgebroken van de hals. „En hij heeft geen brug. Nu liggen de snaren direct op de kalebas, de klankkast, zo is hij onbespeelbaar.”

Interessant, vindt Martin Berger, conservator Midden- en Zuid-Amerika van het museum: „Ik bekijk hem in eerste instantie vooral als iets wat ik moet conserveren. Een muzikant kan ons meer vertellen over het gebruik.”
Lees verder in NRC, 6 december 2019.

Do listen to this TED “talk”

Songs that bring history to life | Rhiannon Giddens
Rhiannon Giddens pours the emotional weight of American history into her music. Listen as she performs traditional folk ballads — including “Waterboy,” “Up Above My Head,” and “Lonesome Road” by Sister Rosetta Tharp — and one glorious original song, “Come Love Come,” inspired by Civil War-era slave narratives.

on 09.12.2019 at 8:54
Tags: /

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter