Noémi Beyer maakte nieuw logo Werkgroep Caraïbische Letteren
Noémi Beyer ontwikkelde een nieuw logo voor de Werkgroep Caraïbische Letteren. Beyer studeerde in 2016 af aan de Academie voor Beeldende Vorming van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK, tegenwoordig ook: Breitner Academie.) Om haar passie voor kunst meer vorm te kunnen geven in de dagelijkse praktijk ging zij, naast haar baan als leerkracht op een basisschool, in 2013 in deeltijd studeren om de studie af te maken die zij 17 jaar eerder tussentijds had beëindigd.
Noémi Beyer heeft deels Surinaamse roots. Tussen 2021-2023 deed zij onderzoek naar het belang van cultuuronderwijs in het Nederlandse en Surinaamse basisonderwijs. Nadat zij in 2023 een Master Kunsteducatie AHK afrondde mag zij zich Master of Education (Med.) noemen. De combinatie kunstenaar/docent is haar op het lijf geschreven. Ze is met veel plezier op beide vlakken werkzaam.

Haar visie op kunst en kunsteducatie laat zich vangen in een citaat van Maya Angelou: “I believe in living a poetic life, an art full life. Everything we do from the way we raise our children to the way we welcome our friends is part of a large canvas we are creating.”
Noémi Beyer: ‘Deze studie was een reis naar binnen en buiten, waarin ik beter naar mezelf heb leren kijken en de wereld om mij heen. Mijn blik is omgespit, verbreed, verrijkt en verinnerlijkt door verschillende visies en perspectieven interdisciplinair te onderzoeken. Mijn visie op kunst en cultuureducatie is versterkt en sluit nog meer aan bij authentieke kunsteducuatie en het concept artisteacher, waarin je werkpraktijk ook je kunstpraktijk kan zijn.
Het geeft me een gerust gevoel dat ik eigenlijk al op de goede weg was, maar dat het nu door de verkregen verdieping en kennis ook echt mijn weg is geworden. Daar ben ik heel trots op.
Het was zowel leerzaam als soms een worsteling om theoretisch de diepte op te zoeken met het literatuur- en empirisch onderzoek. Ik kan daardoor bewuster en inhoudelijker reageren en reflecteren op mijn handelen.

Voor mijn literatuuronderzoek onderzocht ik het belang van cultuuronderwijs in het Nederlandse en Surinaamse basisonderwijs. Mijn grote liefde voor Suriname en Amsterdam kwam samen in twee werelden die mijn oorsprong en beleving zowel verbinden als verenigen. Het resulteerde in het Kunstededucatieve project, Makandra_Samen, waarin we bovenbouwgroepen uit Commewijne en Amsterdam met elkaar in contact brachten via de gedeelde geschiedenis en het samen maken van kunst erover. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten die je niet uit boekjes haalt, maar uit ervaring.
Met deze master kan ik de opgedane inzichten, gevoelens en kennisverwerving gegrond inzetten voor mijn toekomstige werkzaamheden in het kunst- en culturele veld.’