blog | werkgroep caraïbische letteren

No-Madzz onwrikbaar geplant in harten theaterliefhebbers

door Donovan Mijnals

Paramaribo – Carifesta XI zat boordevol formidabele verrassingen. Activiteiten waarvan vooraf geen idee bestond hoe ze er uiteindelijk uit zouden zien. Eén zo een activiteit is het theaterstuk Breadfruit is The New Bread Baby. Het stuk is een maatschappij kritische musical van Jamaicaanse afkomst, waar het brood de broodvrucht tegenkomt en er goede muziek en acteerwerk een ontmoetingsplek vinden. Overigens vormen de musici los van hun acteerwerk ook een groep: The No-Madzz. “Ze zijn mijn nieuwe favoriete band”, laat de Surinaamse meesterdrummer Greg Kranenburg zich over hen ontvallen.

Drie van de vier acteurs die het stuk Breadfruit is The New Bread Baby opvoeren. Het stuk is een maatschappij kritische musical van Jamaicaanse afkomst. (Foto: Stefano Tull)
Eigen identiteit
In het stuk zijn de hoofdrolspelers niet bang om verschillende onderwerpen op tafel te leggen en te voorzien van een flinke dosis humor. Kritiek op de politie, religie en de politiek, maar ook op de wereldwijde blanke overheersing is de rode draad die niet uit het oog verloren wordt. Soms worden bedoelingen verhuld tot uiting gebracht. Zo wordt een grote zware zak met ‘white flour’ met veel vertoon in het toilet gesmeten. Gaat de musical nou echt over broodvrucht? Nee, het is een poging om de Caribische identiteit voorop te stellen en broodvrucht komt in die regio veel voor. “Zie het zo: aan de ene kant heb je brood en aan de andere kant broodvrucht. Welke van die twee ben jij?”, verduidelijken de vier leden van No-Madzz na de voorstelling.
On Stage
“Ik vond het artistiek geweldig goed. Het was gewoon theater op zijn best”, reageert Karin Lachmising na de presentatie. De nieuwe directeur van Jeugtheaterschool On Stage knikt tevreden. Ze kon heel erg waarderen dat elke beweging gedaan werd op een podium manier dat die bij het optreden hoorde. Ook wanneer iets niet goed werkte, zoals het draadloos systeem van de gitarist, werd dat naadloos in het stuk verwerkt. “Ze zijn vanaf het puntje van hun dreadlocks tot aan hun teennagels met theater bezig.” Ze ziet het bovendien als een uitdaging om ook in Suriname verschillende podiumkunsten met elkaar te combineren.
[uit de Ware Tijd, 26/08/2013]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter