blog | werkgroep caraïbische letteren

Niet alles had in de Gouden Eeuw met slavenhandel te maken, dus laten we ook niet doen alsof

De expositie over Johan Maurits lijdt her en der aan al te links-activistische ­geschiedschrijving, schrijven historicus Piet Emmer en emeritus hoogleraar zeegeschiedenis Henk den ­Heijer.

Een van onze mooiste kunstmusea, het ­Mauritshuis, presenteert momenteel een tentoonstelling die weinig met kunst, maar veel met geschiedschrijving te maken heeft. Er was namelijk commotie ontstaan over het feit dat bezoekers nergens werden geïnformeerd over het mensonterende koloniale verleden van de bouwheer. Johan Maurits, zo werd zonder bewijs beweerd, zou zijn ‘paleis’ hebben gebouwd met bloedgeld verdiend aan slaven.

Meisje bij een kinderstoel (1640) van Govert Flinck, momenteel te zien in het Mauritshuis in Den Haag. Beeld Collectie Mauritshuis

Alleen onderzoek kan daarover duidelijkheid brengen, maar intussen heeft het museum een tentoonstelling ingericht getiteld ‘Bewogen beeld. Op zoek naar Johan Maurits’. Bij elk van de tentoongestelde objecten zijn digitaal vier bijschriften van ‘experts’ beschikbaar die elkaar soms tegenspreken. Het museum zelf wil geen partij zijn, maar dat is schijn.

[…]

Het is onwaarschijnlijk dat de gemiddelde bezoeker de historische kennis bezit om in te zien dat diverse bijschriften aperte onzin, misinformatie en activistische propaganda bevatten.

Lees hier de beschouwing op de website van de Volkskrant, 30 april 2019.

 

 

 

 

1 Trackback/Ping

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter