blog | werkgroep caraïbische letteren

Nederland op de Biënnale van Venetië: kunst die je meelokt naar andere werelden

Iris Kensmil en Remy Jungerman tonen hun werk vanaf volgende week op de Biënnale van Venetië. Samen met curator Benno Tempel maken ze een tentoonstelling over de lacunes in de kunstgeschiedenis, en hoe ze die kunnen verrijken met nieuwe verhalen.

 

Remy Jungerman, Horizontal Obeah. Foto © Gerrit Schreurs met toestemming van de fotograaf

door Sandra Smallenburg

Hij herinnert het zich nog goed uit zijn vroege jeugd, toen hij opgroeide in Moengo, een bauxiet-mijnstadje in het Surinaamse regenwoud. Hoe de Marrons, afstammelingen van gevluchte, tot slaaf gemaakte Afrikanen, hun voorouders eerden tijdens winti-rituelen. Hoe ze zich hulden in schouderdoeken met de mooiste geometrische patronen en kleurvlakken, als patchworks aan elkaar genaaid. Jaren later, toen Remy Jungerman (1959) ging studeren, eerst aan de Academie voor Hoger Kunst en Cultuur Onderwijs in Paramaribo en vervolgens aan de Rietveld Academie in Amsterdam, ontdekte hij modernistische stromingen als De Stijl.

Lees hier verder in NRC, 1 mei 2019

Iris Kensmil en Remy Jungerman: The Measurement of Presence. 11 mei t/m 24 nov. op de Biënnale van Venetië. Inl: venicebiennale.nl

1 Trackback/Ping

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter