blog | werkgroep caraïbische letteren

Lie A Fo… petje af…chapeau!

door Albert Roessingh

Voor mij ligt een prachtige catalogus van een waarschijnlijk al even spetterende tentoonstelling  die in ons buurland Frans Guyana wordt gehouden. De catalogus draagt als titel John Lie A Fo retrospective 1982-2012. De expositie  wordt gehouden vlak over de grens in Saint Laurent du Maron van 23 november tot 15 februari 2013. Bij  Galerie L’Encadrier in de Salle de la relegation collective, Camp de la Tranportation.

Wat drijft veelzijdig kunstenaar John Lie A Fo?
Zelf verwoordt hij het zo in de catalogus: ‘Mijn ouders zijn geen bosnegers of indianen maar hun cultuur is ook de mijne. Ik ben geboren en getogen in een multicultureel land met zijn indianen, Chinezen, Hindostanen, creolen, bosnegers, Javanen, Libanezen enz. Een feest van diversiteit waar wij allemaal deel van uitmaken! Dat verplicht ons dit rijke gegeven  te respecteren, te verdedigen en trots te zijn op onze kleurrijke culturele bagage.Want het gaat om onze culturele erfenis, en dat te beseffen maakt ons tot een sterke en trotse Surinamer.’
Lie A Fo tapt uit vele vaatjes. In 1945 geboren uit ouders van Chinese en Chinees-Javaanse ouders, vertrekt hij in de zestiger jaren naar Nederland. Om beroepsmilitair te worden. Maar het is de tijd van de flower power  en de ‘Imagination au pouvoir’ (de verbeelding aan de macht) en liever dan in het leger te dienen  trekt John als een kind van zijn tijd zingend en gitaar spelend door Europa. En passant pikt hij er zijn prachtige vrouw Maria op, een danseres. Dan ontdekt hij zijn andere grote liefde, de beeldende kunst. Hij omarmt en verbindt zich voor het leven met een beeldtaal die aan de Cobra beweging doet denken. Dit was een beweging binnen de beeldende kunst in Europa, kunstenaars uit Copenhagen, Brussel en Amsterdam, die kort heeft bestaan, maar veel invloed heeft achtergelaten. Deze kunstenaars keerden zich tegen de kunst volgens vastgelegde regels en grepen terug op primitieve kunst.
Terug in Suriname stort Lie A Fo zich als een sibi busi op zijn rijke culturele achtergrond. Zijn werk roept sterke associaties op met het werk van Picasso. Hij zoekt niet, maar vindt. Veelzijdig, vitaal, brutaal en uitbundig. Want het leven moet gevierd worden. In de jaren 80 vertrekt hij naar Frans-Guyana. Zijn onafhankelijke geest en het politieke klimaat van toen in Suriname kunnen niet langer samen door een deur. Hij ontworstelt daar eigenhandig een plek aan het bos, dat zijn thuis wordt. En hier ontstaat dan in een voortdurende stroom zijn mythisch magische wereld van sjamanen, fabeldieren, verlokkende vrouwen en geheimzinnige rituelen in bonte kleuren. In verf, in hout, als zeefdruk, als ets en als keramiek. In al die verschillende kunstuitingen en beelden valt iets op, dat voortdurend hetzelfde blijft. John is zijn hele bewogen leven lang in al zijn werk het kind in zichzelf niet vergeten! Het kind dat verwonderd om zich heen kijkt, alles gretig in zich opneemt en er al spelend een eigen verhouding tot de wereld vindt.  De hele bonte wereld om hem heen geeft hij een plek binnen zijn oeuvre.
Ik denk dat het niet voor niets is dat John Lie A Fo in zijn werk van de laatste jaren  het zware lot van de ‘ kindslaven’ / de ‘resavecs’ van Haïti aangrijpend verbeeldt. Want wie een kind aanraakt of er zelfs maar naar wijst, die krijgt met John Lie A Fo te maken! Dus er zit maar één ding op. Koop de catalogus en ga, als  het even kan, kijken in Saint Laurent naar de expositie. Zo  leer  je van John  Lie A Fo om weer om je heen te kijken met de grote nieuwsgierige ogen van een kind.

Direction artistique et editoriale: Anne -Marie Pichart- Libert, David Redon: John Lie A fo Retroperspective 1982-2012 Catalogue d’ exposition. Uitgeverij: Galerie L’ Encadrier, oktober 2012, ISBN: 978-2-954328, verkrijgbaar bij Readytex.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter