blog | werkgroep caraïbische letteren

Kunstwerken Kurt Nahar in schijnwerpers in North Carolina

door Audry Wajwakana

PARAMARIBO – Kurt Nahar staat bekend als een beeldend kunstenaar, die zich altijd kritisch opstelt over sociaal-maatschappelijke en politieke onrechtvaardigheden in zijn kunst. Het is mede door deze zienswijze dat hij vorig jaar samen met 24 andere kunstenaars uit zeventien landen deelnam aan de tentoonstelling Inter Sectionality: Diaspora Art from the Creole City in Washington.

Werken van Kurt Nahar staan in de expositie Inter | Sectionality: Diaspora Art from the Creole City, in het Harvey B. Gantt Center for African-American Art & Culture, in Charlotte, North Carolina.

De expo in de Amerikaanse hoofdstad ontving goede recensies en het was volgens de kunstenaar, die ook bij de opening aanwezig was, “voelbaar” dat de exposite “een reizend karakter” zou krijgen.

Vanaf oktober tot eind januari 2021 staat de tentoonstelling in het Harvey B. Gantt Center for African-American Art & Culture in Charlotte in de Amerikaanse staat North Carolina. De kunstenaar is verheugd dat zijn werken, samen met die van anderen, wederom in de schijnwerpers staan.

Middels dit soort internationale tentoonstellingen, wordt er volgens de kunstenaar gewerkt aan eens stukje naamsbekendheid. “In deze setting word je als kunstenaar in de richting van het bedenken of maken van internationale concepten geduwd”, zegt Nahar.

Voor deze tentoonstelling heeft de Surinamer vijf werken gemaakt, die een symbolische en kritische weergave zijn van de rol, die de gedeelde geschiedenis van kolonialisme, slavernij, immigratie en diaspora gespeeld heeft in de vorming van de eigen identiteit, percepties van onszelf en anderen in het Caribisch Gebied en het Amerikaanse continent. Aan de expo in North Carolina doen twee lokale artiesten als gast mee.

De motor achter de tentoonstelling is Rosie Gordon Wallace van de Diaspora Vibe Cultural Arts Incubator (DVCAI), die samen met Sanjit Sethi, directeur van de Corcoran School of the Arts and Design in Washington DC, de curator is. Nahar heeft sinds zijn afstuderen van de Edna Manley College in Kingston Jamaica een goede band met Wallace opgebouwd. In Miami heeft Wallace een speciale ‘diaspora vibe’-galerie, waar ze artiesten uit het Caribisch Gebied bij elkaar brengt. “Ze heeft mij altijd op sleeptouw genomen”, lacht Nahar.

Dankzij Wallace en Monique Nouh Chaia van Readytex Art Gallery kon de kunstenaar deelnemen aan de tentoonstelling. De expo omslaat thema’s, zoals levensverhalen, herinneringen, politiek, mythen, religie en cultuur in relatie tot de diaspora en ‘Creole City’. De deelnemende kunstenaars vertegenwoordigen een breed spectrum van de Afrikaanse diaspora.

Wallace reist jaarlijks met zes artiesten uit verschillende Amerikaanse en Caribische landen af naar een land van herkomst om contemporary kunstenaars te ontmoeten en hun werken te aanschouwen. Voor Nahar, die ook aan zo’n ontmoeting heeft mogen deelnemen, was het een leerrijke ervaring. “Om te kijken waar je eigenlijk staat en je eigen kwaliteiten ten opzichte van gerenommeerde kunstenaars te meten”, zegt hij.

[uit de Ware Tijd, 01/11/2020]

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter