Jaarverslag 2020-2021

JAARVERSLAG WERKGROEP CARIBISCHE LETTEREN 2020-2021

Het bestuur van de Werkgroep bestaat deze periode uit: Michiel van Kempen (voorzitter), Peter Meel, Noraly Beyer, Charlotte Doornhein, Valika Smeulders, Raoul de Jong, Julien Ignacio, Bert Reinders (penningmeester) en Paulette Smit (secretaris).

Later trad toe: Rita Rahman die op 4 juli 2020 als nieuwe voorzitter werd benoemd. Afgesproken wordt dat Michiel van Kempen een jaar lang optreedt als vicevoorzitter.

Op 16 maart 2021 is Valika Smeulders door haar vele werkzaamheden, afgetreden.

Er is vergaderd op 22 januari 2020, 4 juli 2020, 14 november 2020 en 16 maart 2021.

In 2020 zou de Werkgroep Caribische Letteren zijn 10-jarig jubileum vieren. Door alle restricties rondom corona hebben wij besloten om die viering door te schuiven naar 2021 of 2022.

In 2020 is er één activiteit geweest, de Cola Debrotlezing op 19 juni in de OBA door Tessa Leuwsha via live stream uit Suriname.

Tessa Leuwsha – Cola Debrotlezing 2020

Cola Debrot was een Caribische schrijver, dichter, arts, diplomaat, jurist, minister, filosoof en balletcriticus. De cultuurprijs van Curaçao is naar hem vernoemd.

Tessa Leuwsha

De Surinaamse schrijfster Tessa Leuwsha gaf in 2020 de zesde Cola Debrotlezing. Op 5 juni 2020 ging de versie van haar lezing online (ook te zien op Youtube). Een spraakmakende versie onder de titel Wij hebben helden, wij bestaan! Zij ging in de lezing in op haar eigen ontwikkeling als schrijfster in Nederland in de jaren toen Caraïbische cultuur nog weinig aandacht trok en zij haar ‘helden’ vond in figuren als Astrid Roemer en Lieve Hugo. Toen zij zich eenmaal in Suriname had gevestigd werden haar de ogen geopend voor de valkuilen van vooroordelen door de marron toeristengids Frits Akoafesi.

Een lezing met publiek en fysieke aanwezigheid zat er niet in voor de Cola Debrotlezing: schrijfster Tessa Leuwsha kwam Suriname niet uit en publieke evenementen met een talrijk publiek waren door het covid-19-virus geblokkeerd.

De lezing is integraal opgenomen in Suriname. Vanuit de grote zaal van de OBA in Amsterdam werd op 6 mei 2020 een live verbinding tot stand gebracht, met Tanja Jadnanansing en Michiel van Kempen als moderatoren.

Aansluitend op de Cola Debrotlezing presenteerde Tessa Leuwsha haar vierde roman die 5 juni uitkwam bij uitgeverij Augustus (Atlas Contact):Plantage Wildlust met o.a. een prachtige – op locatie gefilmde – boektrailer.

De tekst van de lezing verscheen op de site Caraïbisch Uitzicht (8 juni 2020) in de Ware Tijd Literair (20 juni 2020) en in het weekblad De Groene Amsterdammer (7 juni 2020).

De teller voor views op de website Caraïbisch Uitzicht stond de dag na de lezing op 550 mensen. Per 24 maart 2021 op 1122.

De website van de Werkgroep Caraïbische Letteren en met name de blog Caraïbisch Uitzicht fungeert als een nieuwsbulletin en vraagbaak van zaken uit de culturele wereld van de Cariben. Zij wordt bezocht door vele Caraïbische Nederlanders en andere geïnteresseerden.

Aantal berichten op Caraïbisch Uitzicht: 14.892

Totaal aantal bezoekers van het laatste jaar: 279.907

OBA met op de achtergrond de beoogde ‘loge’ voor Antilliana

De Werkgroep heeft contact met de Openbare Bibliotheek Amsterdam over het inrichten, beheren en exposeren van een collectie Antilliana, wat op termijn ook uitgebouwd zal worden met een collectie Surinamica. De ondertekening van een convenant moest vanwege de coronacrisis worden uitgesteld.

Paulette Smit, secretaris