Het Schoolreisje
Elk kind kan zich herkennen in het kinderboek
“Ik heb het boek aan mijn kleinkinderen laten zien en ze zeiden: ‘Ooh, daar ben ik! En kijk daar zijn Mila en Luwang,’” vertelt auteur Hilli Arduin over de enthousiaste reactie van haar kleinkinderen die zichzelf en hun vriendjes van een andere etniciteit konden herkennen in de illustraties en in het verhaal: Het Schoolreisje.
Hilli Arduin heeft samen met Indra Hu het voorleesboekboek: Het Schoolreisje geschreven. Het boek is uniek: het is namelijk voor het eerst in Suriname dat twee schrijvers samen een voorleesboek schreven. Daarnaast is Het Schoolreisje het enige boek waarin het verhaal vanuit het Nederlands vertaald is in zeven andere Surinaamse talen nl. Chinees, Aucaans, Sarnami, Surinaams-Javaans, Wayana, Engels en Sranan, samengevoegd in een omkeerboek. Het Schoolreisje geeft de multiculturele kracht van Suriname weer.
Nog te weinig Surinaamse boeken.
Het schoolreisje is een voorleesboek dat gaat over kinderen van een school in Parra, die een schooltripje maken naar een speciale plek in Paramaribo: Clevia Park. De bus rijdt door de stad Paramaribo naar Cleviapark. Tijdens de rit zien de kinderen van alles dat niet in Parra te zien is.
‘Dit park heeft mijn hart gestolen en ik wilde dat ook beschrijven in het boek, dus het onderwerp was gemakkelijk gekozen,’ vertelt Hu. Zij merkt op dat Surinaamse bibliotheken veel boeken hebben, maar weinig Surinaamse boeken. De schrijfster stelt dat een Surinaams georiënteerde boeken belangrijk zijn voor de herkenbaarheid. Een kind dat zich kan identificeren met een verhaal, vindt het prettig om te lezen. “Je stimuleert het lezen en het is goed voor de woordenschat,” legt Indra uit. Op de vraag of in Suriname veel wordt gelezen, zegt Hu ronduit nee. Arduin geeft aan dat boeken duur zijn en in een tijd waar mensen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, laat men makkelijk boeken staan.
Beide auteurs hopen dat de sfeer en de herkenbaarheid van het verhaal toch ertoe zal leiden dat ouders, scholen en andere opvoeders het boek zullen aanschaffen zodat er meer (voor)gelezen zal worden. De schrijvers geven hiertoe een aanzet door aan alle kleuter-en peuterscholen, de opleidingsscholen voor onderwijzers en bibliotheken een exemplaar van ‘Het Schoolreisje’ aan te bieden.