Het geschiedenisonderwijs is eurocentrisch. Wij willen meer perspectieven toevoegen
door Miguel Heilbron
Bij geschiedenis op de Nederlandse scholen staat de Europese geschiedenis centraal. In de huidige ‘tien tijdvakken’ blijven belangrijke historische gebeurtenissen onderbelicht. Daarom: een voorstel om het lesmateriaal aan te vullen.
Op een ouderavond op de basisschool van mijn dochtertje zag ik hem vorig jaar voor het eerst, aan de muur van haar klas. Een tijdlijn, die niet meer van deze tijd is. Was dit wat ze onze kinderen leerden bij geschiedenis?
Ik aarzelde even, maar vroeg het na afloop toch maar aan een van de schoolleiders. ‘Ik zie hier alleen Europese geschiedenis. Hoe zit dat?’
De tijdvakken waarover kinderen op school leren
Wie zelf weleens op scholen komt, kent de tijdlijn De tijdlijn is gebaseerd op de zogeheten ‘tien tijdvakken’. Die vind je hier.misschien. Hij begint met ‘tijd van jagers en boeren’, gevolgd door ‘tijd van Grieken en Romeinen’. Daarna volgen tijdvakken die gaan over ‘vroege middeleeuwen’, ‘late middeleeuwen’, ‘renaissance’ en ‘Gouden Eeuw’. De tijdlijn sluit af met ‘de verlichting’, ‘industrialisatie’, ‘tijd van wereldoorlogen’ en ‘tijd van televisie en computer’.
Lees hier verder op De Correspondent, 25 mei 2019