blog | werkgroep caraïbische letteren

Geschiedenis van de Zwarte Piet-kritiek

In De identiteitscrisis van Zwarte Piet (2017) gaan Jop Euwijk en Frank Rensen op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. Op Historiek een fragment over de geschiedenis van de kritiek op Zwarte Piet. Wie denkt dat die kritiek iets is van de laatste jaren, heeft het mis…

Sinterklaas en zwarte piet, 1920 (CC BY-SA 3.0 NL – CODA Apeldoorn – Europeana)

door Jop Euwijk en Frank Rensen

Individuele kritiek op Zwarte Piet

Ik sta hier voor u als Sint-Nicolaas; ik ben de wijze, de goedheiligman. U ziet: het kan anders, de rollen kunnen omgedraaid worden. Als Zwarte Piet was ik het lollige, maar vooral domme knechtje van de Witte Sint, die eigenlijk een schijn-heiligheid is. Deze verhouding leidt volgens mij tot – onbewuste – discriminatie van mijn rasgenoten. Daarom sta ik hier. Ik wil u laten zien, dat de blanken de derde wereld nog steeds niet serieus nemen, dat de NAVO meehelpt om het blanke overwicht te handhaven en waar nodig te vergroten. Mijn witte knechtjes voldoen uitstekend; u moet echter wel een beetje voor ze oppassen: ze zijn erg agressief.
– Zwarte Sint met Witte Pieten op het Anti-NAVO-congres, Het Vrije Volk, 26 november 1969

Dat je flink kunt twisten over de wortels van Zwarte Piet is duidelijk. Dat de manier waarop hij is afgebeeld en omschreven steeds verandert ook. Bovendien is de kritiek op het personage van alle tijden. In dit hoofdstuk bespreken we de belangrijkste gebeurtenissen binnen de zwartepietendiscussie vóór 2011. Dat jaar zien wij, zoals eerder vermeld, als een kanteljaar. Hierna kon Nederland eigenlijk niet meer om de discussie heen. Daar gingen, zoals we zullen laten zien, vele jaren van discussie in de marge aan vooraf.

Lees hier verder in Historiek, 9 december 2019

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter