blog | werkgroep caraïbische letteren

Foto van Hijn Bijnen verwijderd van Facebook

Op 7 januari j.l. plaatste Hijn Bijnen een foto op Facebook van een Saramakaanse vrouw met scarificaties (in de huid aangebrachte versieringen). Die foto leidde tot een stroom van reacties, van bewondering tot verontwaardiging, en vaak met interessante toelichtingen. Maar de debatten waren nauwelijks enkele uren oud of Facebook verwijderde de hele pagina met foto en alle commentaren. Hieronder heb ik geprobeerd aan de hand van mijn mails het hele debat te reconstrueren, beginnend natuurlijk met de foto en de toelichting daarop van Hijn Bijnen.
.

“Nee tante, die man is geen dokter, die man is een fotograaf!” Met die woorden probeerde mijn begeleidster de oudere dame weg te sturen die gewoontegetrouw in de blanke man die haar dorp bezocht een dokter zag, en er een remedie voor haar kwalen verwachtte. De dame had pijn in haar rug, vertelde ze en ik verwachtte niet dat mijn paracetamol haar kon helpen. Maar ze liet zich niet zo makkelijk wegsturen. …..Maar dan kan die mijnheer misschien een foto van haar rug maken, en die dan laten zien aan dokters in de stad…dan konden die misschien zeggen wat zij mankeerde!
Dat wilde deze fotograaf wel doen. En terwijl hij zijn camera gereedmaakte liet de dame haar panyi zakken tot onder de plek die pijn deed en nam een pose aan. Wauw, dacht de fotograaf, wat een verrassing! en schoot snel zijn rolletje vol.
De dame had een grote tatouage, of beter gezegd scarificaties op haar billen. die heb ik wel eerder gezien, maar dan in het gezicht, of rond de borsten. En ik heb wel eerder een brochure gelezen van Pater Donicie, missionaris en amateur-antropoloog over die scarificaties, over de plaatsen en de vorm ervan, en de betekenis van de verschillende patronen. Maar geen woord over die billen. Misschien moet je dat ook niet aan een pater overlaten.
Dus ik ben bij andere bosnegers gaan vragen wat dat te betekenen had, en waar het goed voor was op een plek die niet voor vertoning bestemd was. En wat ik hoorde: Het was iets van vroeger. Alleen oudere mensen hadden het. Het werd aangebracht uitsluitend met het oog op de partner, en diende om het genot in het liefdesspel te verhogen. Wiens genot, dat van de man of de vrouw, weet ik nog steeds niet.

******

Rahul Makdoembaks: “iets dat je niet elke dag ziet, dus loeking boeng!”

Patty Tjon: “dit zie ik voor het eerst zal na gaan wat de betekenis is”

Claudett de Bruin: “Volgens mijn info zijn de littekens erg gevoelig dus zo moeilijk is dat niet, Euritha… Beetje aaien, beetje strelen…een echte womi weet er wel raad mee.”

Oma Newsu: “lelijke. sorry. mooi eindigt niet in een punt”

Rohit Paulus: “hahaaaaa! mooi art work.”

Daphne Groenendijk: “Haha Hijn! Wat een verhaal!”

Bombelman Suriname: “prachtig Hijn!!!”

Rajen Budu Lall: “De littekens /tatouage heb ik vaak gezien zij het niet op die plek. Overigens is deze pose ook bekend als reactie op de fotograaf die vroeg: wilt u even lachen:-/, maar vertrouw er op dat daar hier geen sprake van is…”

Guno Elshot: “Traditie, maar wel verminking van het lichaam. Voor mij hoeft dat niet, zonder verminking vind ik het lichaam nog mooier. Andere volken bewerken hun tanden met beitels of andere weer besnijden vrouwen!!! Maar iedereen mag voor zichzelf beslissen, er moet geen dwang zijn!!!”

Hillie Molenaar: “Houding, rug, ze is heel mooi.”

Meredith Kajuffa: “Een vriend van mij die in het binnenland werkte een tijdje geleden heeft ook zoiets gezien aan een dame haar lichaam en vond het maar eng. Hij vroeg het aan een wat oudere vrouw en ze vertelde dat het zgn de genot van een vrouw tijdens sex moet verhogen door over die tatoos te wrijven. Als het zo is weet ik niet. Hij vertelde dat al die vrouwen daar het hadden zolang ze sexueel actief waren.”

Gloria Bottse: “@Merrdith, ik werkte als 17 jarige in het Diaconesse Ziekenhuis in Paramaribo en wij werkten veel met de mensen uit het binnenland en de vrouwelijke patienten vertelde mij hetzelfde wat jij schrijft.”

Ray Amatsoleman: “Hoe komen de tatoeages tot stand? Verdoving? Naald? Mes?”

Gloria Bottse: “Ze vertelden aan mij dat het met een mes gebeurde!”

Ray Amatsoleman: “Interessant.”

Guno Elshot: “meestal gebeurd scarification (littekenversiering) mbv een scheermes.”

Gloria Bottse: “@Ray ze vertelden nog meer interessante verhalen. Als jong meisje was ik erg verbaasd over hun verhalen.”

Ray Amatsoleman: “Er zou een boekwerk of zo moeten komen. Ze hebben bijvoorbeeld ook hun kruidenbaden die ook gedaan worden oa voor hun sexueel genot. Al die verschillende etnische en culturele groepen in Suriname. Zou toch een leuk naslagwerk zijn?”

Gloria Bottse: “Ja dat zou een leuk naslagwerk zijn. Ik werkte op de afdeling obstetrie en de verhalen van de dames gewoon geweldig. Ik stond vaak met rode oortjes te luisteren naar hun verhalen.”

Guno Elshot: “Tja, journalisten?”

Ray Amatsoleman: “Hahaha. Zou willen weten hoe het bij andere groepen zit. Als je naar de geimporteerde kruidenmiddeltjes reclame uit Indonesie op tv kijkt, bestaat soortgelijk kennis zeker ook onder de Javanen. Blijkbaar bevind het zich nog in de taboesfeer of is verloren gegaan.”

Gloria Bottse: “Ik denk dat er veel in de taboesfeer is en misschien ook wel veel dat verloren is gegaan. Erg jammer he?”

Ray Amatsoleman: “Soms wel begrijpelijk. Zelfs in deze zogenaamde verlichtte tijden heeft men moeite met bepaalde zaken en de daarbij behorende verantwoordelijkheden.”

Gloria Bottse: “Alles met te ervoor is too much!LOL Behalve TE-vreden!!”

Gloria Bottse: “@Guno ja ook dat heb ik gehoord.”

Ivory Sjiem-Fat: “Mooiii… Tav rugpijn: verhoging van sexueel genot lijd tot (vroege) slijtage van de rug?… Kan dat t zijn??”

Suyanne Lima: “nossa!!hahaha”

Ray Amatsoleman: “??? Niet logisch denk ik. :)”
“Ja, schoonheid heeft een prijs.”

Ellen-Rose Kambel: “Respectloos. De vrouw vroeg de fotograaf een foto te maken van haar rug om aan een arts te laten zien, omdat ze zelf niet naar een dokter kon gaan. Ze heeft niet gevraagd om op Facebook geplaatst te worden zodat mensen over de hele wereld commentaar kunnen geven op een deel van haar lichaam dat uitsluitend voor haarzelf en haar partner bedoeld is.”

Ernesto Kemble: “Ik ben het helemaal met je eens. Het is iemands moeder. Haar kinderen zullen niet bij met deze foto op FB zijn.”

Gloria Bottse: “ik snap wat je bedoelt Ellen-Rose en toch ervaar ik het niet als respectloos. Want haar gezicht is niet te zien dus haar privacy is (denk ik)niet aangetast. En we praten er ook niet respectloos over maar verwonderen ons over deze tatoeages. En uiteraard kan geen dokter aan deze foto herleiden wat er mis zou zijn met haar rug. Haar rug vertoont namelijk geen onvolmaaktheden waardoor een arts een diagnose zou kunnen vaststellen. En mijn eigen jarenlange ervaring met de vrouwen uit het binnenland heeft mij geleerd dat ze het niet erg vinden om hun ervaringen en lichamen te delen met anderen die er van kunnen leren.”

Danny Pinas: “Mensen toch! Ben vaker met blanken in het binnenland geweest, maar dat die als dokter werden gezien, is ons echt nimmer opgevallen en overkomen. We werden altijd met respect door de mensen behandeld dat gaven we ze ook terug.
Maar stel dat je per misvatting voor arts gezien word, moet je dan uit respect voor “je patient” haar zo op FB neerzetten voor wereldcommentaar??? Heeft ze hierom gevraagd dan??”

Hijn Bijnen: “Dank je wel Gloria. Ik heb gedaan waar deze vrouw om vroeg, maar nog wel iets meer, dat wel. Voor mij is de overweging dat zij niet herkenbaar op de foto staat, en dat ook de familie er geen problemen mee had.”

Rehuël Lobato de Mesquita: “Sjeezus, je zult altijd van dit soort jankers hebben die klagen over van alles. Mooie historische foto, Hijn. Fijn dat je aan haar privacy hebt gedacht…”

Benito Castillion: “Ik heb respect voor anderen hun cultuur en de wijze waarop ze het uitdragen, maar onbewust wend ik mijn gedachte naar de o zo bekende fastfood keten als ik naar deze foto kijk…..! De ‘M’ symboliseert veel in dit opzicht….., maar dat laat ik in het midden”

Natascha Veninga: “Hijn op de een af andere manier weet je altijd de meest originele kiekjes te nemen, gewoon weg fantastische foto!!!!”
“Net mijn collega erbij gehaald, een saramacaanse. De naam hiervan is ‘kaamba’ en kwam vooral voor bij niet gekerstende dorpen (niet christen) en werd gewoon gedaan voor de schoonheid, net zoals wij een tatoe plaatsen. Ook zij was verbaasd om het te zien bij de bil, meestal komt het voor in het gezicht.”

Gloria Bottse: “@Natascha ik heb het best veel gezien en ook net boven de borsten, en ook op hun rug net onder de nek.
En volgens hun was het voor het genot.
Ik heb het van meerdere vrouwen gehoord toen in 1977.”

Natascha Veninga: “@Gloria, ze gaat het vragen aan haar vader, zij kent het alleen als plaatsen voor schoonheid en ja ik heb het ook op andere plaatsen gezien”

Gloria Bottse: “thx! ik hoor het graag!! Gaat haar vader haar die info geven? haha ik zou het nooit durven te vragen aan mijn pa hoor hahaa. ik heb het van oudere vrouwen gehoord en ook van jongere vrouwen. Ik heb er heel veel gezien in het ziekenhuis toen.”

Natascha Veninga: “Ze gaat het zeker vragen, ze is er namelijk ook nieuwsgierig naar, aangezien zij dus niets weet van dat genot en ze haar cultuur heel hoog draag. Zodra ik het weet, post ik het weer.”

Natascha Veninga: “oke mijn collega heeft gebeld, laatste feedback, dan hebben we wat bijgeleerd. Het is afkomstig van de niet-christien vrouwen en die deden het als ‘sondoe paiman’, die littekens werden gebruikt om voor zondes te betalen na hun dood. De christen vrouwen die gebruikten het inderdaad voor sexuele genot, dat wist zij dus niet.”

Vikas Ttm: “very nice”

Hijn Bijnen: “Kijk, dat vind ik nu zo leuk aan het plaatsen van zo’n foto op FB. Zoveel reacties, en een aantal met persoonlijke ervaringen en eigen bronnen…. dat zou ik met uitsluitend eigen onderzoek niet bij elkaar gekregen hebben. Het enige (semi)wetenschapelijke werk over de scarificaties (ik zal dat woord maar even overnemen) dat ik tegenkwam was van een missionaris, en het is begrijpelijk dat die niet uitvoerig vrouwenbillen is gaan beschrijven. Overigens had pater Donicie in zijn wetenschappelijke werk sterk de neiging om de cultuur van het binnenland te beschrijven als primitief, onderdrukkend, en dus vooral onchristelijk.”

Guno Elshot: “@ jouw onderzoek is kort om de bocht, scrarifiacaties komt overal in de wereld voor. Indianen, africanen, mensen uit de zuidzee, noem maar op.
Afrikaanse surinamers komen uit Afrika en hebben deel van hun tradities overgenomen. In de moderne wereld gebeurd dat ook in tatoo zaken enz. Vooral bij de witte mens in het heel in. Zij willen nu lijken op inboorlingen. Wat ook een modegrill is, hun lippen met botax spuiten, zodat ze op de afrikaan lijken. Whata world!!!”

Danny Pinas: “@ Guno,daar heb je helemaal gelijk in. o.a. Scarifiaties zijn mondiaal. Zie je ook hier in europa heel sterk.”

Claudett de Bruin: “Zeker interessant om het allemaal te lezen. Er zijn overigens al naslagwerken – klassiekers. De bobbeltjes ontstaan doordat er as in gewreven wordt en tijdens het helen worden de korstjes er regelmatig vanaf gehaald.
Wij met onze westerse ogen noemen het verminking, maar wij vullen onze borsten op met siliconen, scheren ons lichaamshaar af, maken ons haar glad of krullend, maken oorgaatjes bij baby’s all in the name of beauty. Hoe graag zou ik een beschouwing lezen over de ‘verminkingen van de moderne mens’!
Ik vind de foto gewoon informatief en wie de fotograaf kent zal weten dat hij misschien wel wit is, maar geen buitenstaander in deze cultuur.”

Tascha Aveloo: “Hmmmmm Hijn heeft die vrouw gezien dat je die foto maakte!!???”

Tascha Aveloo: “Nou mooi is het wel.. op haar bil niet de mijne!!”

******

Na de verwijdering zette Hijn Bijnen de navolgende toelichting op Facebook:

Voor iedereen die mijn foto heeft gezien van de bosnegerin met de scarificatie op het onderste deel van haar rug: ik heb een bericht van Facebook gehad dat zij mijn foto verwijderd hebben.:

.. Foto’s die beledigend zijn voor een individu of groep, of waarop bloot, druggebruik, geweld …

Ik ben het hier uiteraard volstrekt niet mee een…
Maar ja, wat doe ik er aan? Wie heeft een suggestie?

*******

Hierop volgden nog enige commentaren die voor Bijnens FB-vrienden te volgen zijn op zijn pagina.

2 comments to “Foto van Hijn Bijnen verwijderd van Facebook”

  • Al op FB vond ik de foto bijzonder mooi. Ik heb er wsl met andere ogen naar gekeken dan de mensen die de foto verwijderd hebben. Ik heb veel gelezen over huidversiering en zie ook regelmatig op de tv (LA INK)hoe hedendaagse tatoo’s worden aangebracht.Verminking of keuze? In Sudan zijn er ook tatoo’s die alleen prive te zien zijn( het echtpaar). Ik snap de consternatie niet. Dit is gewoon mooi, voor haar, voor haar man. Alleen nu(op ‘t moment dat ze ‘t aan de buitenwereld toont) heeft ze pijn. Dan gaat de schaamte bij de mens eruit.

  • Enkel en alleen als meneer Bijnen hier een foto van zijn eigen blote achterwerk zou plaatsen & het door iedereen te laten bekritiseren,kon ik dit waarderen.
    Het zal je moeder,jijzelf, je dochter of vrouw maar wezen dan kijk je er meteen op de juiste manier tegenaan.
    Tegen alle ethiek in, word hier het recht privacy van deze onwetende dame grof geschonden.
    Ik geloof niet dat haar dierbaren dit publiceren zullen kunnen waarderen.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter