blog | werkgroep caraïbische letteren

Filmcyclus: Indië verbeeld

De HOVO (Hogeschool voor Ouderen) van de Universiteit Utrecht biedt in het voorjaar van 2011 een cursus aan over Nederlands-Indië, geschiedenis, literatuur en film.

Indië bestaat niet meer, maar leeft voort in de geschiedschrijving, literatuur, film en andere kunsten, en bovenal in de herinneringen van mensen. Meer dan een halve eeuw na de Indonesische onafhankelijkheid neemt de belangstelling voor het verdwenen Indië en zijn cultuur nog steeds toe. De literatuur speelt een prominente rol in het herinneringsproces evenals de film (speelfilm, televisieserie en documentaire).

In deze cursus wordt de geschiedenis van Indië behandeld en de verbeelding ervan in literatuur en film. Interessant is dat die verbeelding in tekst en film zeer verschillend is, aangezien elk genre zijn eigen wetten heeft. Door de vergelijking wordt duidelijk dat kennis en inzichten op het moment van het maken hun sporen nalaten in de weergave van het Indische verleden. Teksten en film beïnvloeden op hun beurt de beeldvorming over Indië.

Van de films die aan de orde komen zijn:
Max Havelaar (Fons Rademakers, 1976, 170 minuten)
Moeder Dao, de schildpadgelijkende (Vincent Monnikendam, 1995, 90 minuten)
Gordel van smaragd (Orlow Seunke, 1997, 125 minuten)
Oeroeg (Hans Hylkema, 1993, 114 minuten)
Contractpensions – Djangan loepah! (Hetty Naaijkens, 2009, 90 minuten)
Ver van familie (Marion Bloem, 2008, 150 minuten)

Docent:
Prof. dr. Bert Paasman, emeritus hoogleraar koloniale en postkoloniale cultuur- en literatuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam

Informatie over inschrijving klik hier

Bovenste foto: uit Ver van familie
Foto van Bert Paasman: @ Roeland Fossen

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter