blog | werkgroep caraïbische letteren

Engelstalige nieuwssite over Suriname

Met als doel “het doorbreken van de marginalisering van Suriname” is al enige maanden een nieuw mediafenomeen actief op het net. http://www.devsur.com/ prijst zich aan als het enige Engelstalige medium dat op structurele basis nieuws verzorgt over Suriname. En volgens initiatiefnemer, Surinaams/Caribische journalist Marvin Hokstam, zijn de reacties sinds de site online ging in november 2010 “veelbelovend”.

“Dat er een behoefte was aan een regelmatig verschijnend Engelstalig Surinaams medium was me al heel lang duidelijk,” zegt Hokstam. Het was rond het einde van de jaren negentig dat hij besloot een journalistieke carrière in het Caribisch gebied na te streven. “Het stoorde me altijd als ik ergens was – in het Caribisch gebied of internationaal – dat er niet echt veel bekend was over mijn land. Suriname heeft zich vastgebeten in het gebruik van het Nederlands als officiële taal en onze communicatie met de wereld is daardoor beperkt, leek me; slechts 20 miljoen mensen spreken Nederlands … op een wereldbevolking van zes miljard! Als je zoiets merkt, moet je er uiteindelijk werk van maken,” vertelt Hokstam. De doorslag kwam rond de verkiezingen van mei 2010, toen een bevriende Caribische journalist zich heel laatdunkend uitliet over Suriname. “Hij wilde info over de verkiezingen, maar die was alleen in het Nederlands beschikbaar, dus hij was niet echt lovend over mijn land; natuurlijk heb ik hem uitgescholden. Maar het zette me wel aan het denken,” zegt Hokstam. “En niet lang daarna vroeg een vriendin in de Bahamas die me online zag, waar ik nou uithing. Toen ik zei “home”, was haar reactie “oh dat land waar niemand iets van afweet.” http://www.devsur.com/ ging niet lang daarna als test online. Vanuit de site wordt nu dagelijks de digitale nieuwsbrief Focus on Suriname verstuurd naar mensen die zich erop hebben geabonneerd. Over enkele weken gaat de eerste editie van het digitaal magazine InDepth Suriname de deur uit; dat zal periodiek worden geproduceerd, met voornamelijk achtergrondverhalen over allerhande en profielen van Surinamers in en buiten Suriname.

Het idee is om de achtergrond verhalen in het digitaal magazine, uiteindelijk ook te gebruiken voor een tijdschrift dat ieder half jaar word gedrukt en rondgestuurd naar de abonnees. “Dat allemaal natuurlijk om adverteerders te trekken, maar ook om internationale bekendheid voor de ongerepte mogelijkheden van Suriname te kweken. Daarom zal vooral toerisme veel aandacht krijgen in InDepth Suriname,” zegt Hokstam. Hij doet nu de verslaggeving zelf. “Als ik in de krant of op een website een interessant verhaal over Suriname zie, dan bel ik even naar Suriname om de persoon die het betreft te interviewen. Daarnaast ga ik ook op zoek naar mijn eigen verhalen natuurlijk,” zegt hij. Journalistieke professionaliteit vindt hij belangrijk. “In al die 13 jaar dat ik in het Caribisch gebied werkte als journalist, en als communications consultant, heb ik mijn ogen goed de kost gegeven. Ik heb veel geleerd over internationale journalistiek. Die kennis zet ik in voor mijn eigen business en om Suriname continu en professioneel in de focus te krijgen,” vertelt hij. Hij benadrukt dat het medium geen ander objectief beoogd dan meer bekendheid voor het land.

Your comment please...

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter